Anak Pontianak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Yosri (bincang | sumb.)
Kearah memertabatkan bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu
Baris 26:
 
 
'''''Anak Pontianak''''' merupakan sebuah filem seram [[Melayu]] 1958 yang diterbitkanditulis dioleh [[Singapura]]yang padaAbdul tahunRazak 1958yang menonjolkan unsur seram dan tahyul. Filem ''Anakini Pontianak''mengambil diterbitkanplot cerita dari kepercayaan tahyul hantu masyarakat Melayu dan di olah dalam formatbentuk hitamfilem. Ia putihdibintangi oleh [[MalayHasimah FilmYon]], [[Kemat Hassan]], [[Jins Shamsuddin]], dan [[Dayang ProductionsSofia]].
 
Filem ini merupakan siri Pontianak pertama yang dikeluarkan oleh Shaw Brothers’ Malay Film Production. Ia dihasilkan selepas melihat kejayaan siri Pontianak yang dihasilkan oleh Cathay Keris.
Filem ini telah diarah oleh pengarah [[Ramon A. Estella]] pada [[Filem Malaysia tahun 1958|1958]] dan telah ceritanya dikarang oleh Abdul Razak.
 
==Latar belakang==
Filem Anak Pontianak diterbitkan di [[Singapura]] pada tahun 1958, dalam format hitam putih oleh [[Malay Film Productions]].
 
Filem ini telah diarah oleh pengarah [[Ramon A. Estella]] pada [[Filem Malaysia tahun 1958|1958]] dan telah ceritanya dikarang oleh Abdul Razak.
 
== Plot ==
 
 
 
== Sejarah pefileman ==
=== Pembangunan ===
Filem Anak Pontinak merupakan jawapan oleh Shaw Brothers’ Malay Film Production, selepas kejayaan Cathay Keris menghasilkan siri filem pontianak. Kejayan [[filem Pontianak]], [[filem Dendam Pontianak]] dan [[filem Sumpah Pontianak]] yang semuanya dibintangi oleh [[Maria Menado|Datuk Maria Menado]] yang diarah oleh mendiang [[B.N. Rao]].
 
 
=== Penggambaran ===
Penggambaran filem Anak Pontinak dilakukan di Singapura. Penggambarannya dilakukan dengan menggunakan lampu malap, dan kadang-kala dengan lampu belakang. Ia memberi kesan malap dan dramatik, dan juga ia dapat dilakukan dengan kos yang rendah.
 
Sungguhpun begitu, perbezaan penggunaan lampu dalam penggambara dalam dan luar studio, dilakukan tanpa mengambil kira keseimbungan antara penggambaran. Antaranya, penggambaran Anak Pontianak sering bersilih ganti antara penggambaran gelap dalam studio dengan penggambaran luar studio yang cerah, sungguhpun kesemua ini sepatutnya berlaku pada waktu malam. <ref>[http://www.kinema.uwaterloo.ca/white962.htm Historical Poetics, Malaysian Cinema, and the Japanese Occupation.]</ref>
 
== Penafsiran dan bayangan ==
 
==Barisan pelakon==
Baris 36 ⟶ 57:
* [[Jins Shamsuddin]]
* [[Dayang Sofia]]
 
== Stail ==
 
 
==Trak bunyi ==
 
== Tayangan dan reaksi ==
 
=== Prestasi ===
Kejayaan filem Anak Pontianak menggalakkan filem siri Pontianak ini diteruskan dengan [[filem Pontianak Kembali]].
 
 
 
==Rujukan==
===Nota===
{{reflist|2}}
 
===Bibliografi===
 
==Pautan luar==