Reka bentuk berbantu komputer: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aviator (bincang | sumb.)
k kategori + interwiki
Niduzzi (bincang | sumb.)
tambah pengenalan, wikikan, dan betulkan ejaan
Baris 1:
'''Reka bentuk berbantu komputer ''(CAD)''''' ialah penggunaan [[teknologi komputer]] bagi membantu mereka bentuk dan terutamanya membuat [[lakaran]] ([[lukisan teknikal]] dan [[lukisan kejuruteraan]]) bagi sesebuah bahagian atau barang keluaran, termasuk keseluruhan bangunan. Ia merupakan cara perhubungan yang berasaskan kedua-dua tampak (atau [[lukisan]]) dan lambang, lazim kepada bidang teknikal tertentu.
Rekabentuk awal kereta akan menggunakan program rekabentuk berbantukan komputer (CAD) untuk menghasilkan lukisan lengkap rekabentuk kereta. Rekabentuk itu akan dianalisis, diuji, dan diperbaiki untuk menjadikan ia satu lukisan elektronik dan spesifikasi yang boleh digunakan untuk perkilangan. Selain itu perisian tersebut boleh digunakan untuk membuat rekabentuk bangunan dan lukisan senibina. AutoCAD ialah perisian rekabentuk komputer yang paling terkenal.
 
RekabentukReka bentuk awal [[kereta]] akan menggunakan program rekabentukreka bentuk berbantukan komputer (CAD) untuk menghasilkan lukisan lengkap rekabentukreka bentuk kereta. RekabentukReka bentuk itu akan dianalisis, diuji, dan diperbaiki untuk menjadikan ia satu [[lukisan elektronik]] dan spesifikasi yang boleh digunakan untuk perkilangan. Selain itu perisian tersebut boleh digunakan untuk membuat rekabentukreka bentuk bangunan dan lukisan senibinaseni bina. [[AutoCAD]] ialah perisian rekabentukreka komputerbentuk komputer yang paling terkenaldikenali.
Di samping itu, penggunaan komputer memainkan peranan dalam meningkatkan kadar pengeluaran, mutu dan prestasi kerja. Alat pengawalan kaedah analog telah digantikan dengan alatan pengawalan jenis digit supaya dapat berhubung dan dikawal oleh komputer. Edaran asas sistem kawalan mampu mengesan, mentafsir dan mengawal digunakan dalam proses berkomputer dan dikenali sebagai proses kawalan automatik.
 
Di samping itu, penggunaan komputer memainkan peranan dalam meningkatkan kadar pengeluaran, mutu dan prestasi kerja. Alat pengawalan kaedah [[analog]] telah digantikan dengan alatan pengawalan jenis [[digit]] supaya dapat berhubung dan dikawal oleh komputer. Edaran asas sistem kawalan mampu mengesan, mentafsir dan mengawal digunakan dalam proses berkomputer dan dikenali sebagai proses [[kawalan automatik]].
 
{{tunas}}
 
[[Kategori:Kejuruteraan]]