Model petala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 9:
Untuk mendapatkan bilangan ini, model petala nukleus bermula dari keupayaan purata dengan bentuk antara perigi segi empat sama dan pengayun harmoni. Untuk keupayaan ini, sebutan petala spin yang relatif ditambah. Walaupun begitu, jumlah usikan tidak berkaitan dengan eksperimen, dan gandingan petala spin empirikal, dinamakan [[Sebutan Nilsson]], harus ditambah dengan sekurang-kurangnya dua atau tiga nilai yang berbeza dengan pemalar gandingan, bergantung kepada nukleus yang dikaji.
 
Tidak kurang juga, bilangan ajaib bagi nukleon, begitu juga dengan ciri lain, boleh didapati dengan menganggarkan model dengan penghayun harmoni tiga matra bersama tindak balas petala-spin-petala. Keupayaan yang lebih nyata tetapi rumit dikenali sebagai [[keupayaan Woods Saxon]].
 
==Model anggaran bagi kecacatan penghayun harmonik==
Baris 53:
iaitu bagi setiap ''l'' terdapat 2''l''+1 nilai yang berbeza bagi ''m<sub>l</sub>'' dan 2 nilai bagi ''m<sub>s</sub>'', lalu memberikan jumlah 4''l''+2 keadaan bagi aras tertentu.
 
===Memasukkan kesan tindak balas spin-petala===
 
Kemudian kita masukkan [[tindak balas spin-petala]]. Mula sekali, kita harus nyatakan sistem melalui [[nombor kuantum]] ''j'', ''m<sub>j</sub>'' dan [[Pariti (fizik)|pariti]] berbanding ''l'', ''m<sub>l</sub>'' dan ''m<sub>s</sub>'', seperti dalam [[atom ala hidrogen]]. Memandangkan setiap aras genap melibatkan hanya nilai genap bagi ''l'', ia melibatkan hanya keadaan [[Pariti (fizik)|pariti]] genap (positif); Sama juga bagi setiap aras ganjil hanya melibatkan keadaan [[Pariti (fizik)|pariti]] ganjil (negatif). Maka, kita boleh abaikan [[Pariti (fizik)|pariti]] dalam mengira keadaan. Enam petala yang pertama, dinyatakan oleh nombor kuantum yang baru, adalah
* aras 0 (''n''=0): 2 keadaan (''j'' = 1/2). Pariti genap.
* aras 1 (''n''=1): 4 keadaan (''j'' = 3/2) + 2 keadaan (''j'' = 1/2) = 6. Pariti ganjil.
* aras 2 (''n''=2): 6 keadaan (''j'' = 5/2) + 4 keadaan (''j'' = 3/2) + 2 keadaan (''j'' = 1/2) = 12. Pariti genap.
* aras 3 (''n''=3): 8 keadaan (''j'' = 7/2) + 6 keadaan (''j'' = 5/2) + 4 keadaan (''j'' = 3/2) + 2 keadaan (''j'' = 1/2) = 20. Pariti ganjil.
* aras 4 (''n''=4): 10 keadaan (''j'' = 9/2) + 8 keadaan (''j'' = 7/2) + 6 keadaan (''j'' = 5/2) + 4 keadaan (''j'' = 3/2) + 2 keadaan (''j'' = 1/2) = 30. Pariti genap.
* aras 5 (''n''=5): 12 keadaan (''j'' = 11/2) + 10 states (''j'' = 9/2) + 8 keadaan (''j'' = 7/2) + 6 keadaan (''j'' = 5/2) + 4 keadaan (''j'' = 3/2) + 2 keadaan (''j'' = 1/2) = 42. Pariti ganjil.
iaitu bagi setiap ''j'' terdapat 2''j''+1 keadaan berbeza dari nilai yang berbeza bagi ''m<sub>j</sub>''.
 
== Lihat juga ==