Model petala: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Polar (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 65:
 
Disebabkan tindak balas spin-petala, tenaga keadaan yang sama aras tetapi dengan ''j'' yang berbeza tidak akan sama lagi. Ini disebabkan dalam nombor kuantum asal, apabila <math>\vec{s}</math> selari dengan <math>\vec{l}</math>, tenaga tindakannya adalah negatif; dan dalam kes ''j'' = ''l'' + ''s'' = ''l'' + 1/2. Apabila <math>\vec{s}</math> adalah anti selari kepada <math>\vec{l}</math> (i.e. arah yang berlawanan), tenaga tindakannya adalah positif, dan dalam kes ''j'' = ''l'' - ''s'' = ''l'' - 1/2. Maka, kekuatan tindak balas itu alaha lebih kurang berkadaran dengan ''l''.
 
Sebagai contoh, pertimbangkan keadaan di aras 4:
* 10 keadaan dengan ''j'' = 9/2 datang dari ''l'' = 4 dan ''s'' selari dengan ''l''. Maka, ia mempunyai tenaga [[tindak balas spin-petala]] negatif.
* 8 keadaan dengan ''j'' = 7/2 datang dari ''l'' = 4 dan ''s'' anti-selari dengan ''l''. Maka, ia mempunyai tenaga [[tindak balas spin-petala]] positif.
* 6 keadaan dengan ''j'' = 5/2 datang dari ''l'' = 2 dan ''s'' selari dengan ''l''. Maka, ia mempunyai tenaga [[tindak balas spin-petala]] negatif. Walau bagaimanapun, magnitudnya adalah separuh berbanding keadaan dengan ''j'' = 9/2.
* 4 keadaan dengan ''j'' = 3/2 datang dari ''l'' = 2 dan ''s'' anti-selari dengan ''l''. Maka, ia mempunyai tenaga [[tindak balas spin-petala]] positif. Walau bagaimanapun, magnitudnya adalah separuh berbanding keadaan dengan ''j'' = 7/2.
* 2 keadaan dengan ''j'' = 1/2 datang dari ''l'' = 0 dan mempunyai tenaga [[tindak balas spin-petala]] sifar.
 
== Lihat juga ==