Tentera Darat British: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 6:
Tentera British wujud hasil daripada gabungan Tentera [[Scotland]] dan Tentera [[England]] selepas penyatuan [[Parlimen]] [[England]] dan Parlimen [[Scotland]] yang membawa kepada kewujudan [[United Kingdom of Great Britain]] dalam tahun [[1707]]. Pasukan baru ini dikenali sebagai Tentera British, dan menggabungkan semua Rejimen [[Inggeris]] dan [[Scotland]] yang telah sedia wujud ketika itu.
 
Daripada tahun [[1763]], sehingga tahun [[1914]], [[United Kingdom]] merupakan kuasa ekonomi dan kuasa tentera paling dominan di dunia. [[Empayar British]] telah berkembang ke empat penjuru dunia, Dikatakan ketika itu bahawa “the"matahari suntidak neverakan setsterbenam ondi theEmpayar British Empire”".
 
Walaupun [[Tentera Laut DiRajaDiraja British]] menjadi factorfaktor penyumbang utama kemunculan Britain sebagai satu kuasa besar, Tentera Darat British menyediakan [[garisen]]barisan hadapan untuk menjaga keselamatan koloni dan tanah jajahan, khususnya daripada ancaman kuasa lain dan juga keganasan oleh penduduk tempatan. Tentera British juga menawan dan mengawal jajahan strategik untuk [[Empayar British]], dan membolehkan empayar tersebut terus berkembang. Tentera British juga berperang di wilayah perbatasan dan perantauan untuk mempastikan keamanan di perbatasan, dan dengan itu menjauhi ancaman oleh kuasa-kuasa lain.
 
Contoh peperangan sedemikian adalah campur tangan tentera di [[Afghanistan]] untuk membolehkan kewujudan satu kawasan penampan (''buffer'') di antara jajahan [[India British India]] dan [[Empayar RussiaRusia]]. Kesungguhan mengawal pengaruh [[Empayar RussiaRusia]] menjadi sebab utama campur tangan Britain di pihak [[Turki]] semasa [[Peperangan Krimea]].
 
Pasukan Tenteratentera Tetaptetap yang pertama di dunia sebenarnya ditubuhkan oleh [[Oliver Cromwell]] dalam tahun 1645, semasa [[Perang Saudara Inggeris]]. Pasukan ''New Model Army'' ini amat terlatih dan berdisiplin tinggi. ''New Model Army'' ini dibubarkan oleh Raja [[Charles II]] kecuali satu [[briged]] yang dikekalkan. [[Briged]] ini masih kekal dan kini menjadi [[Coldstream Guards]]. Rang Undang-Undang Hak Rakyat Inggeris (''English Bill of Rights'') tahun 1689 memindahkan kuasa kawalan ke atas pasukan tentera kepada [[Parlimen]], hinggalah ke hari ini.
 
Tentera British (ketika itu Tentera Inggeris) di bawah [[Oliver Cromwell]] juga memainkan peranan besar menakluk semula Ireland dalam kurun ke-17. Sejak itu, Tentera British tidak henti-henti menangani pemberontakan dan keganasan di Ireland, sehingga kewujudan [[Republik Ireland]] awal kurun ke-20.
 
Tentera Darat British juga memainkan peranan besar dalam menentang [[Napoleon Bonaparte]] dan berperang di [[Sepanyol]], [[Mesir]], Afrika Utara dan di Belgium. Tentera British, Didi Bawahbawah pimpinan [[Duke of Wellington]] berjaya menewaskan [[Napoleon Bonaparte]] di [[Pertempuran Waterloo]] pada tahun 1815, dan sekali gus menghapuskan ancaman [[Napoleon Bonaparte]] sebagai ancamanke kepadaatas pengaruh Britain sebagai kuasa besar.
 
Selain memerangi tentera-tentera pesaing di [[Eropah]] dan juga di kawasan jajahan mereka, Tentera British juga terlibat dalam peperangan dengan [[China]]. ([[Perang Candu Pertama]], [[Perang Candu Kedua]]) dan [[Pemberontakan Boxer]]), jugaserta peperangan dengan kaum asli Maori di New Zealand, pasukan-pasukan tentera raja-raja di [[India]] dan juga menentang pemberontak Ireland semasa Perang Inggeris-Ireland.
 
KekuasaanSemasa [[Perang Dunia I]] pada 1914, kekuasaan [[Britain]] telah dicabar oleh [[Empayar Jerman]]. Ekoran itu, Britain telah bersekutu dengan [[Perancis]] dan [[RussiaRusia]]. Apabila [[Perang Dunia Pertama]] meletus dalam tahun 1914, Tentera British kemudian menghantar satu pasukan ekspedisi ke Perancis dan Belgium untuk memastikan [[Jerman]] tidak menduduki negara-negara tersebut. Perang Dunia PertamaI mengorbankan lebih dari 900,000 anggota tentera dan lebih 2 juta tentera cedera. Pada mulanya, [[Pasukan Ekspedisi British]] dianggotai oleh anggota sukarela, tetapi setelah ramai yang terbunuh dan cedera, anggota kerahan mula menyertai Pasukan Ekspedisi British.
 
Kemajuan [[teknologi]] seperti pengenalan [[kereta kebal]] di medan tempur dan penggunaan pesawat udara sebagai senjata perang mengubah corak peperangan medan. [[Peperangan berparit pelindung]] (trench warfare) menjadi strategi baru peperangan, diikuti dengan penggunaan [[senjata kimia]] dan [[gas beracun]] untuk membunuh musuh. [[Perang Dunia Pertama]]I menjadi [[perang pelumpuhan]] (war of attrition) bagi pihak Jerman dan juga [[Pihak Berikat]].
 
Dalam tahun 1939, [[Perang Dunia KeduaII]] meletus apabila [[Jerman]] membuat serangan mengejut ke atas [[Poland]]. [[Britain]] memihak denganpada [[Poland]] dan sekali lagi [[Pasukan Ekspedisi British]] dihantar ke [[Perancis]]. TetapiAkan tetapi, keberkesanan strategi ''[[blitzkrieg]]'' [[Tentera Jerman]] amat berkesan dan memaksa Tentera British berundur ke [[Dunkirk]], di mana pasukan tersebut dipindahkan menggunakan kapal laut untuk kembali ke [[Britain]]. Sehingga awal tahun [[1942]], [[Tentera Paksi]] mencapai kejayaan, tetapi keadaan mula bertukar apabila [[Amerika Syarikat]] menyertai peperangan. Tentera British mengalahkan [[AfrikaKor KorpsAfrika]] Jerman di [[Afrika Utara]], dan menyertai tentera [[Amerika Syarikat]] menakluki [[Itali]]. padaPada 6 Jun, 1944, [[Tentera Berikat]] mendarat di [[Normandy]], dan mula memaksa [[Tentera Jerman]] berundur kembali ke sempadan asal mereka. Peperangan di Eropah, Afrika Utara dan Mediteranean melihat penubuhan pasukan khas seperti pasukan [[Komando]], ''Special Air Service'', ''Long Range Desert Group'' dan pasukan [[Payung Terjun]].
 
Di Timur jauh, Tentera British berjaya menahan kemaraan [[Tentera Jepun]] di [[Burma]], dan mula memaksa mereka berundur. Di Burma, pasukan [[Chindit]] memberikan dimensi baru peperangan apabila menyusup jauh di belakang barisan hadapan menggunakan perbekalan udara untuk memyokong pergerakan mereka.
 
Selepas [[Perang Dunia KeduaII]], Empayar British mula mengecil apabila tanah-tanah jajahan Britain mula mencapai [[kemerdekaan]]. Dengan itu, kekuatan tentera British semakin berkurangan. Namun demikian, dengan [[Perang Dingin]] berterusan di antara [[Blok Timur]] dan [[Blok Barat]], [[Britain]] menempatkan ''British Army of the Rhine'' yang kuat di [[Jerman]], sebagai komitmen mereka dalam [[Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara]] (NATO). [[Perang Dingin]] juga membawa kepada penemuan dan penggunaan teknologi baru dan penggunaan senjata yang semakin canggih.
 
Kini Tentera British tidak ramai bilangannya, dan semakin berkurangan apabila kajian demi kajian dibuat oleh Kerajaankerajaan mengenai kedudukan [[Angkatan Bersenjata Britain]]. Namun demikian, Tentera British menunjukkan keupayaan apabila dapat beraksi dengan cemerlang semasa [[Perang Falklands]], [[Perang Iraq]] tahun 1990 dan juga semasa operasi menakluk [[Iraq]] dalam ''[[OperationOperasi Telic]]''.
 
==Organisasi==