Perang Siffin: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Loveless (bincang | sumb.)
k bot Menambah: he:קרב צפין
Kamalzack (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
{{Islam}}
'''Perang Siffin''' (Mei-Julai 657) berlaku semasa perang saudara pertama orang Islam dengan pertempuran utama berlaku dari 26-28 Julai. Ia merupakan pertempuran di antara [[Muawiyah bin Abu Sufyan]] dan Saidina [[Ali bin Abi Talib]] di tebing [[Sungai Furat]] yang kini terletak di [[Syria]]. Berikutan pembunuhan Saidina [[Uthman bin Affan]], Saidina Ali menjadi [[khalifah]] tetapi tidak diterima sepenuhnya oleh masyarakat Islam. Muawiyah, seorang gabenor Syria, merupakan saudara kepada Saidina Uthman dan mahukan pembunuh Uthman diadili. Dia menganggap Ali tidak mahu melakukannya dan Muawiyah kemudian memberontak ke atas Ali. Akibatnya terjadi pertempuran di Siffin. Pertempuran ini bagaimanapun tidak berkesudahan dan kedua-dua pihak bersetuju untuk timbang tara. Pertempuran dan timbang tara melemahkan kedudukan Ali tetapi tidak menyelesaikan konflik yang melanda empayar Islam. Kepada penganut [[Syiah]], Ali ibnu Abi Talib merupakan Imam yang pertama. Kepada [[Sunni]], Ali merupakan [[Khalifah Ar-Rashidun]] yang keempat dan Muawiyah sebagai khalifah pertama Dinasti [[Umayyah]]. Peristiwa yang berlaku semasa perang sehingga kini menjadi kontroversi di antara kedua-dua Sunni dan Syiah yang juga memisahkan kedua-dua mazhab ini.
'''Perang Siffin''' merupakan pemberontakan yang diketuai oleh [[Muawiyah bin Abu Sufyan]] ke atas [[Ali bin Abi Talib]].
 
== Mula permusuhan ==
Setelah [[Perang Jamal]] berakhir, Amirul Mukminin Ali bin Abi Talib menghantar utusan kepada Muawiyah meminta beliau berbai`ah kepada dirinya. Muawiyah menolak, sebaliknya mengulangi tuntutannya agar Amirul Mukminin Ali mengambil tindakan ke atas para pembunuh [[Uthman bin Affan|Usman]]. Jika tidak, Muawiyah sendiri yang akan mengambil tindakan. Mendengar jawapan yang sedemikian, Amirul Mukminin Ali menyiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah [[Syria|Syam]]. Senario ini menyebabkan Muawiyah juga mempersiapkan pasukannya dan mula bergerak ke arah [[Kufah]]. Akhirnya kedua-dua pasukan ini bertemu di satu tempat yang bernama Siffin dan bermulalah peperangan yang dikenali dengan Perang Siffin.