Pesawat pengebom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:B-17 on bomb run.jpg|thumb|[[B-17 Flying Fortress]] merupakan sebuah pesawat penegebom yang terkenal pada [[Perang Dunia II]].]]
'''Pesawat pengebom''' merupakan [[pesawat tentera]] yang direka bagi menyerang sasaran darat terutamanya dengan menggunakan bom.
[[Image:F-14 with Bear.jpg|thumb|Pesawat [[F-14 Tomcat]] Tentera Laut A.S mengiringi pesawat pengebom Tu-95 Bear D semasa latihan Ocean Safari tentera NATO pada 1985.]]
[[imej:b2spirit2.jpg|300px|right|thumb|Pengebom [[B-2 Spirit]] [[Tentera udaraUdara Amerika Syarikat]]]]
 
'''Pesawat pengebom''' merupakan [[pesawat tentera]] yang direka bagi menyerang sasaran di darat terutamanyadan di laut dengan menggunakancara menggugurkan bom ke atasnya.
*[[Pesawat pengebom strategik]] terutamanya digunakan bagi misi serangan jarak jauh terhadap sasaran strategik seperti pengkalan bekalan, jambatan, kilang, dan limbungan kapal. Contoh: [[B-17 Flying Fortress]], [[Avro]] [[Avro Lancaster|Lancaster]], [[B-52 Stratofortress]], [[Tupolev Tu-16]], [[Tupolev Tu-160]], [[Gotha G]].
 
== Penggelasan pesawat pengebom ==
*Pesawat pengebom taktikal adalah pesawat kecil yang beroperasi jarak dekat, biasanya menyokong tentera darat. Rekabentuk ini dipenuhi oleh banyak rekabentuk, termasuk yang disenaraikan di bawah. Dari segi istilah moden, semua pesawat yang bukannya direka khusus bagi pengebom strategik digolongkan dalam kumpulan ini.
*[[Pesawat pengebom strategik]] terutamanya digunakan bagi misi serangan jarak jauh terhadap sasaran strategik seperti pengkalan bekalan, jambatan, kilang, dan limbungan kapal. Contoh: pesawat jenis ialah [[B-17 Flying Fortress]], [[Avro]] [[Avro Lancaster|Lancaster]], [[B-52 Stratofortress]], [[Tupolev Tu-16]], [[Tupolev Tu-160]], dan [[Gotha G]].
 
*Pesawat pengebom taktikal adalah pesawat kecil yang beroperasi dalam jarak dekat, biasanya menyokong tentera darat. Rekabentuk ini dipenuhi oleh banyak rekabentuk, termasuk yang disenaraikan di bawah. Dari segi istilah moden, semua pesawat yang bukannya direka khusus bagi pengebompengeboman strategik digolongkan dalam kumpulan ini.
*[[Pesawat serang darat]] (''Ground-attack'') (atau pesawat [[sokongan udara dekat]]) direka bagi berlegar di medan tempur dan menyerang sasarah khusus, terutamanya [[kereta kebal]], kumpulan tentera, dll. Contoh: [[Junkers Ju 87 Stuka|Stuka]], [[Ilyushin Il-2|Il-2 Shturmovik]], [[A-10 Warthog]], [[Sukhoi Su-25]].
 
*[[Pesawat serang darat]] (''Ground-attack'') (atau pesawat [[sokongan udara dekat]]) direka bagi berlegar di medan tempur dan menyerang sasarahsasaran khusus, terutamanya [[kereta kebal]], kumpulan tentera, dll. Contoh: [[Junkers Ju 87 Stuka|Stuka]], [[Ilyushin Il-2|Il-2 Shturmovik]], [[A-10 Warthog]], [[Sukhoi Su-25]].
*[[Pejuang-pengebom]] adalah pesawat tempur pelbagai peranan yang (secara teorinya) mampu dilengkapi dengan samada pertempuran udara-ke-udara atau pertempuran udara-ke-darat. Contoh: [[Hawker Typhoon]], [[F/A-18 Hornet]], and [[Panavia Tornado]].
 
*[[Pesawat penyerang|Pejuang-pengebom]] adalah pesawat tempur pelbagai peranan yang (secara teorinya) mampu dilengkapi dengan samada persenjataan pertempuran udara-ke-udara atau pertempuran udara-ke-darat. Contoh: [[Hawker Typhoon]], [[F/A-18 Hornet]], anddan [[Panavia Tornado]].
[[imej:b2spirit2.jpg|300px|right|thumb|Pengebom [[B-2 Spirit]] [[Tentera udara Amerika Syarikat]]]]
 
== Sejarah ==
Pada masa lalu, pesawat pengebom secara jelas merupakanterdiri daripada jenis yang berlainan, dan kelihatan amat berbeza dengan jenis lain. Ini sebahagian besarnya akibat ketiadaan kuasa pada [[enjin pesawat]], bererti bagi membawa beban tempur yang bermakna, ia terpaksa di reka bagi membawa beberapa enginenjin. Hasilnya adalah pesawat besar dengan peratusan beban berguna yang memadai bagi peranan pengebom. Kuasa enginenjin amat kurang sehinggakan rekabentuk terpaksa mengambil kira ruang tertentu; semasa [[Perang Dunia II]] terdapat [[pesawat pengebom junam]], [[pesawat pengebom ringan]], [[pesawat pengebom serdahana]] dan [[pesawat pengebom berat]], dan rekabentuk penyerang permukaan khusus.
 
Secara tradisi pesawat pengebom membawa hanya persenjataan pertahananuntuk mempertahankan diri, dan tidak direka bagi bertempur dengan pesawat udara lain. Ia biasanya agak besar dan kurang lincah (walaupun sesetengahnya sepantas atau lebih pantas berbanding pejuang semasasezaman dengannya). Pesawat penyerang biasanya lebih kecil, pantas, dan lincah, tetapi kurang berbanding [[pesawat pejuang]]. Ia mungkin membawa persenjataan udara-ke-udara, tetapi biasanya hanya bertujuan mempertahankan diri.
 
Dalam tentera udara moden, perbezaan antara pengebom, pejuang-pengebom, dan pesawat serangan darat semakin kabur. Banyak pesawat penyerang darat yang walaupun menyerupai pesawat pejuang tetapi dioptima bagi menggugurkan bom, dengan keupayaan pertempuran udara yang rendah. Sesungguhnya, sifat-sifat reka bentuk yang membuat sesuatu pesawat serangan tahap rendah berkesan kearah pejuang penguasaan udara yang jauh kurang berkesan, dan begitu juga sebaliknya. Sebaliknya, banyak pesawat pejuang, sebagai contoh F-16, kerap kali digunakan seperti `"trak pengebom'", walau pun sebenarnya direka untuk pertempuranbertempur di udara. Mungkin perbezaan tunggal yang penting pada masa ini adalah soalan julat: sesebuah pengebom pada kebiasanya sebuah pesawat jarak jauh yang berupaya menyerang sasaran jauh dalam wilayah musuh, manakala pejuang pengebom dan pesawat serangan adalah terhad untuk misi-misi 'teater'"pertunjukan" dan di sekitar kawasan medan perang bertempurpeperangan. WalaupunWalaupunbagaimanapun, perbezaan ituini semakin kabur dengan keupayaan untuk melakukan pengisian minyak di udara, yang mana meningkatkan radius potensi jarak lingkungan operasi pertempuran.
 
== Masa depan ==
Pembangunan pesawat pengebom strategik yang besar telah terbantut pada akhir [[Perang Dingin]] akibat dari peningkatan kos dan kemajuan [[peluru berpandu balistik antara benua]], yang dianggap mempunyai nilai (deterrence)pencegahan yang sama dan lebih sukar dipintas. Program USAFpesawat [[XB-70 Valkyrie]] Tentera Udara A.S telah dibatalkan diatasdi atas sebab yang serupa pada awal 1960-an, dan kemudiannya pesawat [[B-1 Lancer]] dan [[B-2 Spirit]] memasuki perkhidmatan selepas masaalahmasalah politik dan jangka masa pembangunan yang berpanjangan. Kos yang tinggi bererti hanya sedikit pesawat mampu dihasilkan dan B-52 yang direka sekitar 1950-an terus digunakan sehingga abad ke 21. Keadaan yang sama turut melanda SovietKesatuan UnionSoviet yang menggunakan Tupolev Tu-22M jarak serdahanasederhana pada 1970-an, tetapi tidak menghasilkan sebarang pesawat pengebom yang berkelajuan Mach 3.
 
Tupolev Tu-160 Macyang berkelajuan Mach 2 telah dibina hanya dalam bilangan yang kecil, meninggalkandan terpaksa terus menggunakan pesawat pengebom berat Tupolev Tu-16 dan Tupolev Tu-95 tinggalan tahun [[1950-an]] untuk terus berjuang di abad ke-21. Sementara itu, pasukan pengeboman strategik British berakhir dengan penamatan khidmat pasukan Pengebom V (yang terakhirnya berkhidmat pada 1983). Negara lain yang mampu memiliki pasukan pengebom strategik pada masa kini adalah Republik Rakyat Cina, yang mempunyai sebilangan pesawat Tupolev Tu 16 yang dibina sendiri.
 
Rancangan di USA.S dan Rusia untuk penggantimenggantikan kepada kapal terbangpesawat pengebom strategik kini kekal sebagai projek di atas kertas, dan. tekananTekanan politik dan pembiayaan yang diterima membayangkan bahawa ia akan kekal sedemikian sehingga masasatu hadapanjangka masa yang tidak dapat dijangkakan. Di Amerika Syarikat, rancangan semasa memerlukan armadaangkatan pesawat pengebom USAFTentera Udara A.S yang sedia ada untuk kekal dalam perkhidmatan sehingga pertengahan atau lewat 2020-an, tanpa sebarang penggantipenggantian dirancang.
 
==Senarai pesawat pengebom yang masih aktif==
Baris 35 ⟶ 40:
{{Kotak senarai penerbangan}}
 
[[Kategori: Pesawat tentera]]
[[Kategori: Teknologi peperangan]]
<!-- The below are interlanguage links. -->