Wikipedia:Perihal: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
kemas kini
Baris 1:
<align><centre>'''Selamat datang ke '''[[Wikipedia]]''' sebuah ensiklopedia bebas.'''</align>
 
'''''Wikipedia''''' merupakan sebuah ensiklopedia bebas, yang dimulakan pada tahun [[2001]] (versi bahasa Melayu dimulakan pada tahun [[2003]]). Rencana-rencana didalam Wikipedia merupakan hasil kerjasama oleh para penyumbang dari seluruh dunia. Laman web ini merupakan laman web jenis ''[[wiki]]'', yang bererti ''sesiapapun'' bolehdibenarkan menyunting rencana, memperbaiki, dan menambahkan informasi, hanyadalam sesebuah rencana dengan menekan pautan ''sunting'' yang beradaterdapat pada sudut atas setiap laman.
 
''[[Wikipedia]]'' merupakan salah satu projek [[Yayasan Wikimedia|Wikimedia Foundation, Inc.]] yang juga telah mencipta keseluruhan projek Wikipedia, antara lain seperti [[Wikiquote]], [[Wiktionary]], [[Wikisource]], [[Wikibooks]] dan [[Wikinews]]. Di Wikipedia dan projek yang lain, ''anda'' diharap untuk berani menyunting, dan turut menyumbangkan pengetahuan pada bidang pengetahuan yang ''anda'' minati.
 
Wikipedia dimulakan pada [[15 Januari]] [[2001]] oleh [[Jimmy Wales]], [[Larry Sanger]], dan beberapa penyumbang laman Wikipedia bahasa Inggeris. Kini terdapat 13,000 penyumbang aktif yang menyumbang dalam 7,000,000 rencana dalam [http://www.wikipedia.org/wikistats/EN/TablesArticlesTotal.htm lebih daripada 250260 bahasa]. Ketika ini terdapat {{NUMBEROFARTICLES}} rencana [[bahasa Melayu]]; setiap hari [http://www.wikipedia.org/wikistats/EN/TablesUsageVisits.htm ratusan ribu] pengunjung dari seluruh dunia melakukan puluhan ribu suntingan dan mencipta ribuan rencana baru di seluruh Wikipedia.
 
Semua teks dalam Wikipedia, dan kebanyakan gambar serta teks lainnya, dilindungi oleh lesen [[Lesen Dokumentasi Bebas GNU]] (GFDL). Sumbangan tetap merupakan hak penciptanya, sementara keizinan lesen GFDL memastikan isi kandungannya akan tetap dapat diagihkan secara bebas dan mungkin untuk diterbitkan (lihat [[Wikipedia:Hak cipta|pengisytiharan hak cipta]] dan [[Wikipedia:Penafian umum|penafian teks]] untuk maklumat lebih lanjut)
 
== LebihMaklumat lanjut mengenaitentang Wikipedia ==
* [[Bantuan:Kandungan|Bantuan]]
* [[Wikipedia:FAQ|Soalan lazim]] (FAQ)
* [[Wikipedia:Dasar dan garis panduan|Dasar dan panduan]]
 
== Projek-projek Yayasan Wikimedia lain ==
{{Wikipediasister}}