Perancis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
VolkovBot (bincang | sumb.)
k bot menambah: arz:فرنسا, ee:France
Acs4b (bincang | sumb.)
memperbesar rencana ini
Baris 62:
|footnotes = <sup>1</sup>di wilayah luar negeri sahaja
}}
'''Perancis''', secara rasmi dipanggil '''Republik Perancis''' ({{lang-fr|République française}}, disebut [ʁepyblik fʁɑ̃sɛz] dalam bahasa Perancis), adalah sebuah negara di mana wilayah metropolitannya (dipanggil [[Perancis Metropolitan]]) terletak di [[Eropah Barat]]. Negara ini juga dibentuk oleh pulau-pulau dan wilayah yang terletak di benua-benua yang lain, yang dipanggil [[Wilayah Luar Negeri Perancis]].
 
'''Perancis''' terletakMetropolitan, diiaitu [[Eropahwilayah Barat]]Perancis yang utama, bersempadan dengan [[Teluk Biscay]] dan [[Selat Inggeris]], antara [[Belgium]] dan [[Sepanyol]], tenggara [[United Kingdom]]; bersempadan dengan [[Laut Mediterranean]], antara [[Itali]] dan [[Sepanyol]]. PerancisWilayah adalahini antarajuga anggotamempunyai pertamasempadan dengan negara Belgium, [[KesatuanJerman]] Eropahdan [[Luxembourg]] di sebelah timur laut; [[Switzerland]] di sebelah timur; Itali dan [[Monaco]] di sebelah tenggara; dan [[Andorra]] dan Sepanyol di sebelah barat daya. Selain itu, ahliWilayah Luar Negeri Perancis juga berkongsi sempadan darat dengan [[NATOBrazil]] dan [[Suriname]] (yang bersempadan dengan [[Guiana Perancis]]), dan ahlijuga tetap[[Antillen MajlisBelanda]] Keselamatan(yang bersempadan dengan Saint-Martin). Perancis dihubungkan dengan [[PBBUnited Kingdom]] melalui [[Terowong Selat]], yang berlalu di bawah [[Selat Inggeris]].
 
Perancis adalah antara anggota pertama [[Kesatuan Eropah]], ahli [[NATO]], dan ahli tetap Majlis Keselamatan [[PBB]].
 
== Sejarah ==
Baris 136 ⟶ 139:
== Geografi ==
{{utama|Geografi Perancis}}
Sementara [[Perancis Metropolitan]] terletak di [[Eropah Barat]], Perancis juga mempunyai sebilangan wilayah di [[Amerika Utara]], [[Karibia]], [[Amerika Selatan]], bahagian selatan [[Lautan Hindi]], [[Lautan Pasifik]], dsndan [[Antartika]].<ref>Tuntutan kedaulatan di Antartika dikawal oleh [[Sistem Perjanjian Antartik]]</ref> Wilayah-wilayah ini mempunyai bentuk kerajaan yang berbeza-beza dari [[jabatan seberang laut]] hingga [[kolektiviti seberang laut]].
 
Perancis Metropolitan meliputi 551,695&nbsp;[[kilometer persegi]] (213,010&nbsp;[[batu persegi]]) menjadikannya negara yang terbesar dari segi keluasan dalam [[Kesatuan Eropah]], hanya sedikit lebih besar berbanding [[Sepanyol]]. Perancis memiliki pelbagai landskap, dari dataran pantai di utara dan barat hingga banjaran gunung [[Alps]] di tenggara, [[Massif Central]] (Pusat Puncak Gunung) di selatan tengah dan [[Pyrenee]] di barat daya. Pada ketinggian 4,807&nbsp;[[meter]] (15,770&nbsp;[[Kaki (ukuran)|kaki]]) atas paras laut, puncak tertinggi di Eropah Barat, [[Mont Blanc]], terletak di banjaran Alps pada sempadan antara Perancis dan [[Itali]].<ref name="elevation">{{cite web |author=[[CIA]] |publisher= |year=2006 |url=https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/fields/2020.html |title=The World Factbook: Field Listing - Elevation extremes |accessdate=2006-12-14}}</ref> Perancis Metropolitan juga mempunyai sistem [[sungai]] menyeluruh seperti [[Sungai Loire]], [[Garonne]], [[Seine]] dan [[Sungai Rhône|Rhône]], yang memisahkan Massif Central daripada Alps dan mengalir ke laut Mediterranean di [[Camargue]], titik terendah di Perancis (2&nbsp;m&nbsp;/ 6.5&nbsp;kaki bawah paras laut).<ref name="elevation"/> Corsica terletak di luar pesisiran Mediterranean.