Sanglang, Perlis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Adikhebat (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 11:
Selepas Perang Dunia II aktiviti penyamun menurun di sebab semua penduduk jatuh miskin.Sekali pencuri ada mencuri di sekitar Kuala Sanglang sering kali di kejar beramai ramai oleh penduduk.
Sekitar tahun 60an tiada lagi aktiviti kecurian tetapi timbul pula pemuda pemuda yang suka bergaduh dan ditakuti oleh penduduk yang suka keamanan.Nama seperti Mat Jepun,Mat Ahia,Salleh Jin menjadi gah kerana sentiasa bersedia untuk bergaduh atas sesuatu isu.
== Kampung Sanglang ==
Kampung Sanglang terletak kira 5 km pendalaman dari Kuala Sanglang. Ia adalah Kampung asal di mana Penghulu Said di lahirkan dan tempat mana dia di makamkan apabila dia meninggal. Di kampung ini banyak adik beradik Penghulu Said tinggal . Di antara nya Panglima Hin dan Penghulu Said.Di kampung ini terletak pejabat Penghulu Sanglang selepas Perang Dunia II.
Dengan terbina nya jalan raya dari Alor Setar ka Kangar merentasi Kampung Sanglang ia menjadi persimpangan penting sebagai pusat komersil. Bertambah pula dengan peningkatan ekonomi dengan projek tanaman padi dua kali setahun dalam tahun 70an.
 
== Industri Kuala Sanglang ==
Sejak 1900 aktiviti utama penduduk Kuala Sanglang ialah menangkap ikan untuk di jual dan juga di buat kering.Dengan permabngunan jalan raya di sekitar 60an juala ikan segar lebih pesat dan aktiviti membuat ikan kering dan belacan agak merosot.Pada tahun 80an aktiviti baru ialah memelihara udang dalam kolam di tepi laut.Aktibiti ini berkembang pesat sehingga kawasan kolam udang meliputi kawasan yang lebih luas dari penduduk Kuala Sanglang.