An-Nasir Lid-Dinillah: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Laman baru: Beliau merupakan khalifah yang ke-34 bagi kerajaan Bani Abbasiyyah. Lahir pada 1158M dan mangkat pada 1225M. An-Nasir merupakan seorang khalifah Bani Abbasiyyah terakhir yang...
 
Thekatyusha (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Beliau merupakan khalifah yang ke-34 bagi kerajaan [[Bani Abbasiyyah]]. Lahir pada 1158M dan [[mangkat]] pada 1225M. An-Nasir merupakan seorang [[khalifah]] Bani Abbasiyyah terakhir yang cekap dan berkemampuan dalam mentadbir urus negara. Selepas beliau, tiada lagi khalifah yang cekap seterusnya menyebabkan sistem pemerintahan kerajaan Bani Abbasiyyah mundur dan tidak terurus yang menjurus kepada [[Kejatuhan Baghdad]] pada 1258M.
 
==Keadaan SemsaSemasa Pemerintahannya==
Ketika awal pemerintahannya, An-Nasir berhajat untuk menewaskan kerajaan Islam [[Saljuk]] dengan bertujuan untuk menyatupadukan seluruh jajahan kerajaan Islam di bawah pentadbiran [[Bani Abbasiyyah]]. Namun pada masa yang sama, khalifah kerajaan [[Khwarizmiyah]], Tekish telah pun menyerang kerajaan Saljuk.
 
Sebagai usahanya untuk menyatukan kerajaan [[Islam]], An-Nasir menghantar wakilnya untuk mengadakan hubungan [[politik]], namun disambut dengan dingin oleh Tekish.