Wikipedia:Manual gaya penulisan/Reka letak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 2:
 
'''Garis panduan reka letak''' merupakan garis panduan pantas untuk reka letak rencana yang paling asas. Garis panduan ini tidak kena mengena dengan markap wiki ataupun gaya penulisan:
* Untuk penggunaan markap wiki, sila lihat: [[Wikipedia: Penyuntingan|Cara menyunting]].
* Untuk gaya penulisan, sila lihat: [[Wikipedia:Manual gaya penulisan|Manual gaya penulisan]].
 
 
Baris 9:
:''Untuk maklumat lanjut, sila lihat: [[Wikipedia:Pengenalan]].''
 
Rencana harus didahuluimendahului dengan satu atau lebih perenggan pengenalan atau lebih, kecuali rencana yang terlalu ringkas,. Jangan mulakanbermula rencana dengan tajuk bahagian <nowiki>==Pengenalan==</nowiki>.
 
Perkara mengenai rencana harus disebutditulis dalam '''huruf tebal''', sebaik-baiknyabaik dalam ayat pertama, terutamanyamenjadikannya sebagai perkataan-perkataan pertama dalam ayat pertama. Biasanya,Ini inibiasanya dapat dilaksanakan denganjika menyusunayat disusun semula ayat, contohnya:
 
: "Salah satu negeri di Malaysia ialah '''Selangor'''."
Baris 17:
: "'''Selangor''' merupakan sebuah negeri di Malaysia".
 
Lazimnya, nama perkara rencana adalah serupa dengan tajuk halaman. Bagaimanapun, walaupun kekadangnya ia kekadang diubahsuai kerana tajuk rencana perlu singkat, umpamanya untuk rencana "UnitedHussein KingdomOnn", rencana boleh bermula dengan:
: '''Allahyaraham Tun Hussein bin Dato' Onn''' adalah...
: '''United Kingdom bagi Great Britain dan Ireland Utara''' (lazimnya disingkat menjadi '''United Kingdom''' ataupun '''UK''') merupakan sebuah negara...
Perbezaan ini disebabkan tajuk rencana perlulah singkat.
 
Perenggan pertama harus menjelaskanmenerangkan perkara rencana bagisupaya membenarkandapat memudahkan para pembaca membuat keputusan adakah rencana ini mengandungi maklumat yang mereka tengah mencari ataupun hendakatau membacatidak. BiasanyaLazimnya, perenggan pertama ringkas sahaja. Jika terdapat banyak maklumat dalam perenggan pertama, perinciannya boleh dikarang dalam perenggan-perenggan yang berikutan sebelum bahagian yang baru. Bagi rencana-rencana biografi, perenggan pengenalan merupakan ringkasan untuk pencapaian tokoh tersebut.
 
Pendahuluan diikuti secara automatik oleh Jadual Kandungan, kecuali rencana ituyang tidak mengandungi lebih daripadamelebihi tiga bahagian (ataupun pengarangpenulis rencana telah memilih untuk tidak memaparkan jadual). Setiap bahagian dicipta dengan penggunaanmengguna <nowiki>==Bahagian baru==</nowiki> atau sebagainya.
 
==Struktur rencana==
Setiap penerbit mempunyai gaya masing-masing. Begitu juga dengan Wikipedia. Masukkan tajuk-tajuk bahagian yang piawai (hanya jika ada maklumat) selepas karangantulisan anda mengikut susunan berikut:
: <nowiki>==Lihat juga==</nowiki>
: <nowiki>==Bacaan tambahan==</nowiki>
Baris 32 ⟶ 31:
: <nowiki>==Pautan luar==</nowiki>
 
Perkataan-perkataannya, termasuk cara penggunaanmengguna huruf besar, adalah tetap. Selepas bahagian pautan luar, masukkan '''pautan antarabahasa''' jika rencana anda merupakan rencana yang diterjemahkan daripadaterjemahan Wikipedia bahasa lain. Butir-butir pautan antarabahasa boleh disalin daripadadari bahagian bawah di rencana asal. (janganJangan lupa memasukkanmenulis pautan rencana bahasa asal, umpamanya kalaujika anda menterjemahkan rencana bahasa Inggeris, anda harus menulis: en:[Nama rencana]). kerana ia tidak akan wujud dalam salinan.
 
Bilangan kandunganperenggan yang mengandungi cumahanya mengandungi satu ayat mesti dikurangkan kerana ia menghalang aliran teks; dengan sebab yang sama, perenggan juga susah dibaca jika ia terlalu panjang.
 
Lazimnya, rencananyarencana akan mengandungi perenggan prosprosa dan bukannya senarai yang berbulet. Walaupun demikian, senarai berbulet kekadangnyaboleh dapatdiperguna untuk membahagikan teks yang terlalu panjang supaya senangmudah dibaca. Bagaimanapun, jangan sentiasa menggunakan senarai berbulet dalam rencana. IaSenarai seringnyaberbulet dipergunakansering didiguna dalam bahagian "Rujukan" dan "Bacaan lanjut" di bahagian bawah rencana.
 
===Tajuk rencana===
[[Tajuk rencana]] membantu rencana menjadi lebih jelas dan menjadi isi kandungun untuk [[Wikipedia: Bahagian|"Jadual kandungan"]]. Tajuk rencana merupakan satu hierarki yang boleh dicipta secara berikut:
Wikipedia mengamalkan sistem huruf kecil untuk semua huruf tajuk halaman dan tajuk bahagian, kecuali huruf perkataan pertama dan nama khas. Ini merupakan perbezaan daripada sistem yang lain.
 
[[Tajuk rencana]] membantu rencana menjadikelihatan lebih jelasterang. danTajuk-tajuk tersebut menjadi isi kandungun untuk [[Wikipedia: Bahagian|"Jadual kandungan"]]. Tajuk rencana merupakan satu hierarki yang boleh dicipta secara berikut:
 
Tajuk rencana merupakan satu hierarki lima tahap yang boleh dicipta secara berikut:
: <nowiki>==Tajuk bahagian==</nowiki>
: <nowiki>===Tajuk bahagian kecil===</nowiki>,
: <nowiki>====Tajuk bahagian kecil bagi bahagian kecil====</nowiki>, dan seterusnya.
 
Walau bagaimanapun, sekiranya dianggapi bahawa tahap pertama, yakni <nowiki>==Tajuk bahagian==</nowiki> tidak sesuai, anda boleh bermula dengan tahap kedua, yakni <nowiki>===Tajuk bahagian kecil===</nowiki>. Tahap <nowiki>=Tajuk bahagian=</nowiki> tidak disyorkan kerana hurufnya terlalu besar.
 
Serupa dengan perenggan, jika bahagian dan bahagian kecil terlalu pendek, kelihatan rencana tidak akan kelihatan kemas dan ia akan menghalang aliran. Perenggan pendek dan ayaatayat tunggal tidak memerlukan tajuk sendiri. Dalam keadaan ini, gunakan sahaja senarai berbulet sahaja.
 
==Pautan==
Rencana yang [[Wikifikasi#Pautan_Wiki|berpautanPautan rencana]] mengaitkan perkataan-perkataan yang penting kepada rencana yang berkenaan. Ia dipergunakan hanya apabila rencana yang berkenaan mengandungi maklumat yang dapat membantu pembaca untuk memahami rencana asal.
 
Untuk nasihat mengenai apa yang perlu dipaut, sila lihat:
* [[Wikipedia: Ciptakan sahaja pautan yang berkaitan dengan isi kandungan]]
* [[Wikipedia:Make only links relevant to the context]], [[Wikipedia:Manual of Style (links)#Internal links]] and [[Wikipedia:Manual of Style (dates and numbers)#Date formatting]]. Useful links that are not mentioned in the prose paragraphs can be added to the "see also" section near the end. (See below.)
* [[Wikipedia: Manual gaya penulisan (pautan)#Pautan dalaman]]
* [[Wikipedia: Manual gaya penulisan (tarikh dan nombor)#Format tarikh]].
 
Pautan yang berguna tetapi tidak tertulis dalam perenggan prosa boleh ditambah kepada bahagian "Lihat juga" pada akhir halaman (sila lihah bawah).
 
==Imej==