Parti Kebangsaan Sarawak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Didie (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Parti Kebangsaan Sarawak''' ([[bahasa Inggeris]]: ''Sarawak National Party''; singkatan: ''SNAP'') merupakanditubuhkan sebuahpada [[parti-parti10 politikApril]] Malaysia|parti politik[[1961]] dioleh Malaysia.sekumpulan Iapekerja telah[[Shell]] menjadiyang salahberketurunan sebuahIban partiyang komponenberasal [[Barisandari Nasional]]Saribas semenjakdan pekerja [[SarawakShell]] mencapai kemerdekaan. Ia telah disingkirkan olehdi [[Barisan NasionalBrunei]] pada 2006 dan telahkawasan bertanding dalam Pilihan Raya Negeri Sarawakyang 2006berdekatan dengan tiket sebagai [[Pembangkang (Malaysia)|pembangkangSarawak]].
 
Pengerusi yang pertama ialah [[J.S. Tinker]] dan Setiausaha Agung Parti pertama ialah [[Stephen Kalong Kingkan]], pembantu hospital [[Syarikat Shell Brunei]].
 
Penubuhan SNAP memberi pilihan kepada kaum Dayak bergerak dalam bidang politik, terutamanya kepada mereka yang tidak berminat menyertai mana-mana parti lain. SNAP ditubuhkan sebagai reaksi kaum [[Dayak]] terhadap penubuhan [[SUPP]], [[PANAS]] dan [[Barjasa]] kerana sebagai kaum terbesar di Sarawak, kaum Dayak merasakan perlu untuk menubuhkan sebuah parti politik sendiri.
 
Pada dasarnya, perjuangan SNAP bertujuan untuk menjaga kepentingan kaum Iban, walaupun terdapat sebilangan kecil kaum Bidayuh yang menyertai parti itu. Kaum Iban merasakan kepentingan mereka kurang mendapat perhatian parti-parti politik yang sedia ada di Sarawak. Oleh itu, mereka mengusahakan penubuhan SNAP (Leigh, 1988:32-5) (Ruslan Zainuddin, 2000:486). Ia telah menjadi salah sebuah parti komponen [[Barisan Nasional]] semenjak penubuhan gagasan [[Malaysia]].
 
Pengerusi SNAP kini ialah Edwin Dundang yang menyebabkan penyingkiran dari [[Barisan Nasional]] pada 2006 dan telah bertanding dalam Pilihan Raya Negeri Sarawak 2006 dengan tiket sebagai [[Pembangkang (Malaysia)|pembangkang]].
 
 
 
 
== Lihat juga ==