Tarif: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Che090572 (bincang | sumb.)
Laman baru: {{Unreferenced|date=March 2007}} {{Public finance}} :''For other uses of this word, see tariff (disambiguation).'' Satu '''tarif''' adalah satu cukai yang dikenalan ke atas barangan ...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Kegunaanlain}}
{{Unreferenced|date=March 2007}}
{{PublicKewangan financeawam}}
:''For other uses of this word, see [[tariff (disambiguation)]].''
Satu '''tarif''' adalah satu cukai yang dikenalan ke atas barangan apabila mereka dibawa masuk merentasi sesebuah sempadan negara. Mereka biasanya dihubungkan dengan [[Dasar fahaman perlindungan|dasar fahaman perlindungan]], sebuah polisi ekonomi untuk menahan perdagangan semasa berdagang antara negara-negara. Bagi alasan politik, tarif adalah biasanya dikenakan ke atas barangan import, walaupun kadangkala ia berlaku kadangkala mereka boleh dikenakan ke aras barangan.
 
Satu '''tarifTarif''' adalahialah satusejenis [[cukai]] yang dikenalandikenakan ke atas barangan apabila mereka dibawa masuk merentasi sesebuahsuatu sempadan negara. MerekaTarif biasanya dihubungkan dengan [[Dasar fahaman perlindungan|dasar fahaman perlindungan]], sebuahsuatu polisi ekonomi untuk menahanmengawal perdagangan semasa berdagang antara negara-negara. BagiAtas alasan politik, tarif adalah biasanya dikenakan ke atas barangan import, walaupun kadangkala ia berlaku kadangkala merekaturut boleh dikenakan ke aras barangan yang dieksport.
 
[[Kategori:Duti kastam]]
[[Kategori:Perdagangan antarabangsa]]
[[Kategori:Frasa dan kata Arab]]
{{tunas}}
 
[[ar:تعرفة جمركية]]
[[bg:Митническа тарифа]]
[[ca:aranzel]]
[[cs:Clo]]
[[de:Zoll (Abgabe)]]
[[et:Tollimaks]]
[[en:Tariff]]
[[es:arancel]]
[[fr:Droit de douane]]
[[he:מכס]]
[[hu:Vám]]
[[ja:関税]]
[[ko:관세]]
[[no:Toll]]
[[pl:Cło]]
[[sq:Detyrimet doganore]]
[[ur:ٹیرف]]
[[vi:Thuế xuất nhập khẩu]]
[[zh:关税]]