Pencahayaan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Coljames (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
 
Coljames (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
Dalam [[fotometri (optik)|fotometri]], '''pencahayaan''' ialah jumlah [[keamatan berluminositi]] menuju ke permukaan, per unit [[luas]]. Ia merupakan pengukuran keamatan cahaya tuju yang ''dicerap''. Begitu juga dengan '''kepancaran berkilau''' iaitu fluks berluminositi per unit luas yang dipancarkan daripada suatu permukaan.
 
Dalam unit terbitan [[SI]], kesuakedua-dua ini diukur menggunakan unit [[lux|lux (lx)]] atau [[lumen]] per [[meter persegi]] (cd&middot;sr&middot;m<sup>-2</sup>).
 
Pencahayaan pada awalnya dinamakan [[kecerahan]], tapi ini telah menimbulkan kekeliruan dengan penggunaan lain untuk perkataan tersebut. "Kecerahan" tidak seharusnya digunakan untuk penerangan kuantitatif, sebaliknya harus hanya digunakan untuk rujukan kepada deria fisiologi dan pencerapan cahaya yang tak kuantitatif.
 
Mata manusia dapat melihat pada julat lebih daripada 2 trillion kali ganda: Kehadiran objek putih agak-agak dapat dilihat di bawah cahaya bintang, pada 5 * 10<sup>-5</sup> lux, sementara pada penghujung yang cerah, manusia boleh membaca teks besar pada 10<sup>8</sup> lux, atau 1000 kali [[cahaya matahari]] yang terus, walaupun ini adalah sangat tidak selesa dan boleh menyebabkan [[imej tinggal]] yang berpanjangan.