Turbin bebaling: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Aurora (bincang | sumb.)
kemaskini
Zamwan (bincang | sumb.)
masukan foto
Baris 1:
[[Imej:Turboprop cutaway.jpg|thumb|Keratan sebuah model enjin [[Garrett AiResearch TPE-331]].]]
[[Image:A400M propellers DBE.jpg|thumb|Enjin [[EuroProp International TP400-D6|TP400-D6]] turboprop yang akan digunakan pada pesawat [[Airbus A400M]].]]
'''Turboprop''' atau '''bebaling turbo''' (''[[Brunei]]'': '''kipas turbo''') ialah sejenis [[enjin]] [[turbin gas]] yang banyak digunakan dalam kejuruteraan kapal terbang yang menyaksikan hampir kesemua kuasa yang dihasilkan oleh enjin itu digunakan untuk memacu [[perejang]]. Perejang ini adalah hampir sama seperti perejang yang digunakan di dalam [[omboh]] atau kapal terbang yang dipacu oleh [[enjin omboh]] dan selalunya memiliki bilah anggul boleh ubah yang membenarkan kelajuan putaran yang tetap.
 
'''Turboprop''' atau '''bebalingturbin turbobebaling''' (''[[Brunei]]'': '''kipas turbo''') ialah sejenis [[enjin]] [[turbin gas]] yang banyak digunakan dalam kejuruteraan kapal terbang yang menyaksikan hampir kesemua kuasa yang dihasilkan oleh enjin itu digunakan untuk memacu [[perejang]]. Perejang ini adalah hampir sama seperti perejang yang digunakan di dalam [[omboh]] atau kapal terbang yang dipacu oleh [[enjin omboh]] dan selalunya memiliki bilah anggul boleh ubah yang membenarkan kelajuan putaran yang tetap.
 
Enjin bebaling turbo ini adalah hampir sama dengan enjin [[jet turbo]], tetapi berbeza kerana tidak menghasilkan pancutan ekzos berhalaju tinggi. Sebaliknya enjin ini menggunakan peringkat tambahan di dalam sistem [[turbin]] untuk mengeluarkan kuasa aci tambahan yang akan digunakan untuk memacu perejang melalui penurunan gear. Disebabkan pengembangan tambahan di dalam sistem turbin ini, asap ekzos mempunyai halaju pancutan yang rendah.