Raja Melewar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
 
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Raja Melewar''' adalah anak raja Minangkabau dari [[Pagar Ruyung]]. Nama asalnya ialah Raja Mahmud putera kepada Sultan Abdul Jalil Pagar Ruyung. Raja Melewar telah dititahkan oleh ayahandanya untuk pergi ke [[Negeri Sembilan]] untuk menjadi Yang DiPertuan Besar yang pertama.
 
Sebelum Raja Melewar bertolak ke Negeri Sembilan, Yang DiPertuan Pagar Ruyung telah merintahkan seorang kerabat diraja bernama Raja Khatib untuk pergi lebih awal membuat persiapan menyambut Raja Melewar di Negeri Sembilan. Bagaimanapun sesampainya Raja Khatib di Seri Menanti, dia telah mengaku sebagai anak raja yang dihantar dari Pagar Ruyung. Penghulu [[Seri Menanti]] bernama Penghulu Naam telah mengahwinkan anak perempuannya dengan Raja Khatib.
Baris 10:
 
Selepas pertabalan itu Raja Melewar memimpin satu angkatan perang untuk menyerang Raja Khatib di Seri Menanti. [[Penghulu Naam ]] bertindak menderhaka dan bangun memberontak menentang Yang DiPertuan Besar Raja Melewar. Dalam peperangan itu Penghlu Naam berjaya dikalahkan dan dia telah dihukum pancung.Dengan itu selesaikan ketegangan dalam pemerintahan Negeri Sembilan ketika itu.
 
[[Category:Negeri Sembilan]]