Arus terus: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Hezery99 (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Arus terus''' ('''DC, juga AT''') merujuk kepada arus elektrik yang mengalir sehala. Arus terus dihasilkan daripada pelbagai sumber seperti bateri, termogandingan, [[sel s...
 
Hezery99 (bincang | sumb.)
Baris 24:
DC biasanya didapati pada aplikasi [[voltan]] rendah, terutamanya yang berkuasa [[bateri]], yang hanya boleh menghasilkan DC, ataupun sistem [[kuasa suria]], memandangkan [[sel suria]] hanya menghasilkan DC. Kebanyakan aplikasi automotif menggunakan DC, walaupun [[pengulangalik]] ialah peranti AC yang menggunakan rektifier untuk menghasilkan DC. Kebanyakan litar [[elektronik]] memerlukan bekalan kuasa CD. Aplikasi menggunakan [[sel bahan api]] (mencampurkan hidrogen dengan oksigen bersama untuk menghasilkan elektrik dan air) juga hanya menghasilkan DC.
 
Kebanyakan telefon disambungkan ke wayar [[pasangan berkembarberlingkar]], serta mengasingkan komponen AC pada voltan di antara dua wayar (isyarat audio) dengan komponen DC antara dua wayar (untuk membekalkan elektrik pada telefon).
 
Peralatan komunikasi ibusawat telefon, seperti [[DSLAM]], menggunakan bekalan kuasa piawai -48V DC. Kekutuban negatif diperolehi dengan [[pembumian elektrik|membumikan]] terminal positif sistem bekalan kuasa serta bateri. Ia dilakukan untuk mengelakkan mendapan elektrolisis.