Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
k Membalikkan suntingan oleh Malekhanif (Perbincangan) kepada versi terakhir oleh Aurora
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 7:
 
Selain menjadi pengerusi Kumpulan Perindustrian Melewar, baginda juga mempunyai jawatan yang sama dalam MAA Holdings, Georgetown Holdings dan Datuk Keramat Holdings.
 
==Melawat Israel==
Selaku ahli perniagaan terkenal dan bertaraf antarabangsa, Tunku Abdullah Tuanku Abdul Rahman telah melawat negara Israel pada bulan Jun 1994. Berita lawatan ini disiarkan dalam [[Utusan Malaysia]] dan mengejutkan ramai pihak kerana pasport Malaysia melarang rakyatnya melawat Israel. Beliau dikatakan rakyat Malaysia pertama melawat negara Israel sejak 1957. Wartawan Utusan Malaysia iaitu [[Astora Jabat]] juga pernah pergi ke [[Baitul Maqdis]], [[Israel]] tetapi beliau rakyat [[selatan Thailand].
 
== Kemangkatan ==
Jenazah Tunku Abdullah telah mangkat pada [[20 Ogos]] [[2008]] di sebuah klinik di [[Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur]] (KLIA). Baginda dikatakan baru sampai di KLIA dari [[London]] dan mengalami sesak nafas, lalu dikejarkan ke klinik tempat baginda disahkan mangkat pada kira-kira pukul 9.20 pagi.
 
Jenazah Tunku Abdullah tiba di Bandar Diraja [[Seri Menanti]] pada 4.45 petang dari kediamannya di [[Kuala Lumpur]], kemudian disembahyangkan di [[Istana Besar Seri Menanti]] sebelum dibawa ke makam diraja, dengan penuh istiadat dan kebesaran sebelum disemadikan bersebelahan makam kekandanya, [[Tuanku Munawir ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman|Tunku Munawir]] di Makam Diraja Seri Menanti, [[Kuala Pilah]] pada pukul 6.45 petang.
 
{{Kehidupan|1925|2008|}}