Agama Yahudi Karaite: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Baris 17:
 
lebih kurang 4,000 orang Karaite yang tinggal di Amerika Syarikat. Sinagog mereka, KJA Congregation Bnei Israel, terletak di Daly City, California yang merupakan subbandar San Francisco. Sinagog ini merupakan satu-satunya sinagog Karaite di Amerika Syarikat yang dilengkapi dengan fasiliti kekal. Lihat, [http://www.karaites.org/] Para pemimpin jemaah tersebut adalah berlatarbelakangkan Yahudi Karaite Mesir. Seorang jemaah yang terkemuka, Mark Kheder, bendahari Sinagog tersebut, telah menggambarkan penahanannya di dalam sebuah penjara kem perang di Mesir semasa Perang Enam Hari pada tahun 1967. Rabbi Joe Pessah dari Jemaah ini juga merupakan salah seorang mereka yang ditahan kerajaan Mesir.
 
Pada 1 Ogos 2007, beberapa anggota kelas lulusan pertama [[Karaite Jewish University]] telah berkonversi, lalu mewakili anggota bertauliah baru yang pertama ke dalam agama Yahudi Karaite dalam masa 500 tahun.[http://www.jewishsf.com/content/2-0-/module/displaystory/story_id/33163/edition_id/614/format/html/displaystory.html] Dalam satu majlis di sinagog mereka di California Utara, 10 orang dewasa dan empat orang remaja menyertai orang-orang Yahudi itu dengan melafaz sumpah yang pernah dilafazkan oleh Ruth. Kursus pengajian mereka berlangsung lebih daripada setahun. Konversi ini datang 15 tahun selepas Persidangan Para Pendeta Karaite membatalkan larangan berkurun-kurun lamanya terhadap penerimaan pemeluk baru.
<ref>[http://www.jta.org/cgi-bin/iowa/breaking/103393.html Karaites hold first conversion in 500 years]. 2 August 2007, JTA Breaking News.</ref>
 
==Rujukan==