Wikipedia:Jangan menciplak rencana Wikipedia Bahasa Indonesia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Kakashisina (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Kekacang (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 3:
 
----
'''Menciplak''' bermaksud menyalin sesuatu karya ataupun karangan secara bulat-bulat. Pada lazimnya, perbuatanPerbuatan ini lebih dikenali sebagai ''copy and paste''. DaripadaAkibat amalandaripada ciplakamalan ini, duasatu karya yang 100%serupa samakeseluruhannya akan muncul dalam dua tempat yang berbeza.
 
Amalan memasukanmenyalin rencana ciplak dari [[:id:|Wikipedia Bahasa Indonesia (WBI)]] keakan dalammencacatkan wikipediaWikipedia bahasaBahasa Melayu merupakan satu perbuatan yang merosakan kerana ia akan menyebabkan Wikipedia bahasa Melayu menjadi klon kepada wikipediaWikipedia indonesiaIndonesia, sekiranyajika; iasikap dijalankanini secaraditeruskan dalam jangka masa yang berpanjanganlama.
 
Kewujudan dua ensiklopedia yang homogen di internet tidak akan memberi apa-apa manfaat tambahan kepada pembaca. Ia merupakan satu pembaziran ruang internet. Sebaliknya, kewujudan dua ensiklopedia yang membawa isi yang berbeza sudah tentu akan memberi lebih manfaat kepada pembaca, khususnya apabila kita sedang menghadapi kekurangan bahan rujukan dalam bahasa Nusantara di internet.