Raja Busu: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Raja Busu bin Raja Nala ibni Almarhum Sultan Ibrahim'''
 
Raja Busu atau nama asalnya ialah Raja Hassan. Tarikh kelahiran baginda tidak pula diketahui tetapi menurut catatan sejarah Raja Busu merupakan anak kepada Yang Dipertuan Muda Raja Nala ibni Almarhum Sultan Ibrahim (Sultan Selangor). Menurut J.M.Gullick, perkataan 'Busu' adalah berdasarkan kepada Bongsu yang menjadi panggilan dalam sistem kekeluargaan orang Melayu yang memberi maksud anak yang terakhir sekali.
Baris 7:
Lukut menjadi daerah yang sibuk dan Raja Busu telah membawa masuk pelombong-pelombong Cina terutama dari Melaka untuk bekerja di lombong-lombong daerah ini. Menurut catatan, Orang Melayu banyak memainkan peranan sebagai penguasa lombong-lombong, manakala orang-orang Cina hanya menjadi pekerja-pekerja mereka. Segala hasil cukai akan diserahkan kepada Raja Busu.
 
Penduduk [[Lukut]] semakin ramai menjelang 1818, dipercayai populasi penduduknya seramai 1,000 orang di mana 1/3 adalah orang-orang Cina.Hasil bijih timah juga semakin meningkat dan dipercayai dapat diperolehi sebanyak 3,600 pikul setahun.
 
Atas kecemerlangan perlombongan ini, Raja Busu bertindak menaikkan cukai sebanyak 10 peratus. Perkara ini telah mendapat tentangan hebat daripada para pelombong dan pemodal dari Melaka terutamanya orang Cina. Sehingga berlakulah perberontakan pada tahun 1834 sehingga menyebabkan Raja Busu telah dibunuh. Jenazah Raja Busu yang terbakar telah dibawa ke sebuah bukit di Kampung Kuala Lukut (kini Chuah) yang dimakamkan di sana.