Sungai Bidor: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Sungai Bidor''' terletak di negeri Perak , Malaysia berhampiran dengan bandar Bidor. Hulu sungai ini terletak di daerah Tapah berhampiran dengan Cameron Highlands...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Sungai Bidor''' terletak di [[negeri [[Perak]] , [[Malaysia]] berhampiran dengan bandar [[Bidor]]. Hulu sungai ini terletak di daerah [[Tapah]] berhampiran dengan [[Cameron Highlands]]. Sementara muaranya mengalir ke dalam [[Sungai Perak]] iaitu berhampiran dengan bandar [[Teluk Intan]]. Pertemuan antara Sungai Bidor dengan Sungai Perak ini menyebabkan bandar Teluk Intan dan sekitarnya sering mengalami masalah [[banjir]] pada bulan [[November]] - [[Disember]] setiap tahun. Selain itu Sungai Bidor menyebabkan likuan sungai di Teluk Intan dan hampir membentuk [[tasik ladam]].
 
Air Sungai Perak dan Sungai Bidor amat keruh kerana aktiviti perlombongan [[bijih timah]] . Lombong bijih timah di Bidor terletak di [[Jeram Mengkuang]] dan menggunakan kaedah [[kapal korek]]. Pekerja lombong disediakan rumah-rumah pekerja . Kini, lombing-lombong bijih timah ini terbiar kerana pada 1980-an , harga bijih timah jatuh merudum kerana bersaing dengan [[plastiplastik]]k dan [[kertas]] dan bijih timah dari [[Bolivia]] dan [[Phuket]], [[Thailand]] yang lebih murah. Tapak bekas lombong ini diratakan dan lot-lot tanah diberi kepada penduduk tempatan . Contohnya di [[Jeram Mengkuang]] dan Kampung Tersusun Batu 3 , [[Tapah]], [[Perak]].
 
{{Perak}}
 
[[Kategori:Sungai di Perak]]