Krisis politik Perak 2009: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Malekhanif (bincang | sumb.)
Baris 34:
 
==Bantahan Pakatan Rakyat==
{{main:Rusuhan Masjid Ubudiah}}
Pada 5 Februari 2009, semua pemimpin [[Pakatan Rakyat]] berkumpul di kediaman menteri besar di [[Ipoh]], [[Perak]] dan membuat keputusan terbaik buat [[PR]]. Mohammad Nizar mengumumkan tidak dapat mematuhi kehendak [[Sultan Perak]] kerana keputusan mahkamah diperlukan. Kira-kira 5000 penyokong [[Pakatan Rakyat]] berkumpul di Ipoh dan dikawal oleh Unit Amal PAS.
 
Baris 40 ⟶ 41:
Selepas sembahyang Jumaat, 6 Februari 2009, kira-kira 1000 mengadakan demonstrasi jalanan di perkarangan [[Masjid Ubudiah]],[[Bukit Chandan]]. Masjid ini kira-kira 1 km dari [[Istana Iskndariah]] tempat berlangsungnya majlis perlantikan menteri besar yang baru, Datuk Dr [[Zamry Abdul Kadir]]. Beberapa penyokong PAS baring di atas jalan raya, membaling batu dan menyekat kenderaan orang kenamaan dari memasuki [[Istana Iskandariah]]. Kereta rasmi [[Raja Muda Perak]] , [[Raja Nazrin]] dikerumuni orang ramai, terkena balingan batu dan cermin sisi pecah. Jam 3.00 FRU terpaksa melepaskan puluhan gas pemedih mata untuk menyuraikan orang ramai yang menjerit-jerit ras tidak puas hati. Kerajaan Pakatan Rakyat ditegakkan melalui 3 juta undi di Perak tetapi ditumbangkan akibat 3 Adun lompat dan lompat semula parti.Daru sudut agama, [[Mufti Perak]], Datuk Seri [[Harussani Zakaria]] menyatakan tunjuk perasaan, maki hamun dan merosakkan harta benda, bukan [[budaya Melayu]] dan bertentangan dengan ajaran [[Islam]].
 
 
Saman akan difailkan oleh [[Karpal Singh]] dan [[Mohammad Nizar Jamaluddin]] terhadap Sultan Perak kerana tindakan ini dianggap tidak mengikut Undang-undang Kerajaan negeri Perak. Saman akan difailkan di [[Mahkamah Tinggi Ipoh]] pada hari Selasa, 10 Februari 2009 kerana perlantikan Zambry Abdul Kadir tidak sah, wujud 2 menteri besar dalam satu masa dan menimbulkan krisis Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak.
==Karpal saman Sultan Perak==
SamanSelaku peguam kanan, saman akan difailkan oleh [[Karpal Singh]] dan [[Mohammad Nizar Jamaluddin]] terhadap Sultan Perak kerana tindakan ini dianggap tidak mengikut Undang-undang Kerajaan negeri Perak. Saman akan difailkan di [[Mahkamah Tinggi Ipoh]] pada hari Selasa, 10 Februari 2009 kerana perlantikan Zambry Abdul Kadir tidak sah, wujud 2 menteri besar dalam satu masa dan menimbulkan krisis Perlembagaan Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Negeri Perak. [[Sultan Azlan Muhibbudin Shah ibni Almarhum Yusuff Izzudin Shah|Sultan Azlan Shah]] diberi kuasa melalui Undang-Undang Tubuh Negeri Perak dan haruslah juga mematuhinya.<ref>[http://www.agendadaily.com/cms/content.jsp?id=com.tms.cms.article.Article_1b63fcca-cabec5bb-154de0b0-d08a5a1a Lompat parti:Karpal Singh lepas bom…minta Anwar letak jawatan]</ref>
 
Orang Melayu tidak rela Sultan mereka disaman-saman. Kuasa raja telah diturunkan pada era Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] menjadi [[Perdana Menteri Malaysia]].Terbaru ,[[Sultan Ja’afar ibni Almarhum Tuanku Abdul Rahman|Sultan Jaafar]] menerima nasib disaman, dimalukan dan diminta membayar hutang pada tahun 2008. Baginda pernah menjadi Yang DiPertuan Agung menjadi mangsa 'perubahan 1993' yang dibawa oleh Tun Dr [[Mahathir Mohamad]] dahulu. Dr Mahathir sendiri akur dengan perubahan 'Melayu moden'. Perhitungan sepatunya ialah proses undi tidak percaya terhadap Datuk Mohammad Nizar di DUN Perak. <ref>[http://www.malaysiakini.com/news/97847 Dr M: MB harus dibenar panggil mesyuarat DUN]</ref>.
 
Pada 8 Februari 2009, [[UMNO]] [[Ampang]] mengadakan demonstrasi membantah tindakan [[Karpal Singh]]. Melaka yang tidak beraja , penyokong UMNO [[Melaka]] turut memnbantah tindakan celupar Karpal Singh. Ketua Pemuda UMNO Perak dan lain-,lain di Perak memfailkan saman terhadap Karpal Singh di [[Ipoh]]. Pemuda [[MCA]] [[Perak]] diketuai [[Mah Han Soon]] turut mengemukakan fail saman di balai polis [[Ipoh]].
 
Karpal Singh kecewa dengan pemulauan pemimpin [[Pakatan Rakyat]] dan [[DAP]] sendiri . Beliau membidas Anwar Ibrahim yang menguar-uarkan lompat parti.Akibatnya berbalik kepada PR dan Perak dirampas semula oleh BN . Karpal Singh selaku [[Pengerusi DAP]] 'dipencilkan' oleh [[Lim Kit Siang]] dan [[Lim Guan Eng]].Perjuangannya menentang [[Hudud]] anjuran [[PAS]] tidak disokong. <ref>[Sidang akhbar Karpal Singh dalam Berita Utama TV3 8 Februari 2009]</ref>
 
==Rujukan==
{{reflist}}