Akhil Hayy Rawa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Yosri (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 26:
Ustaz '''Akhil Hayy''' merupakan sebuah [[Senarai penyanyi Malaysia|penyanyi]] [[nashid]] yang aktif di [[Malaysia]]. Ustaz Akhil Hayy menyampaikan lagu-lagu [[Melayu]].
 
'''Akhil Hayy Rawa''' atau nama sebenarnya '''Akhil Abdul Hayy''' adalah seorang pendakwah bebas dan penyanyi di Malaysia. Beliau berketurunan Rawa dan dilahirkan di [[Gopeng]], [[Negeri Perak]]. Sebagai seorang pendakwah, beliau lebih dikenali sebagai Ustaz Akhil. Semasa zaman remaja, Ustaz Akhil merupakan salah seorang anggota [[Sejarah_muzik_rock_di_Malaysia|kumpulan rock]] di [[Malaysia]]. Kumpulan tersebut diberi nama [[D'Riyadh]]. Namun begitu, takdir Ilahi menentukan Ustaz Akhil akhirnya meninggalkan kehidupan sebagai seorang pemuzik rock. Kini, beliau lebih dikenali dengan lagu-lagu nasyid dan ceramah agama yang disampaikan di seluruh negara. Ustaz Akhil turut diberi gelaran "Ustaz Rock" kerana penglibatan beliau dalam arena muzik rock suatu ketika dahulu.
 
Ustaz Akhil sudah mendirikan rumah tangga dengan seorang wanita bernama Puan Maizawati Zainal. Perkahwinan mereka diserikan dengan kehadiran beberapa orang cahaya mata.