Senarai Hokage: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Lone totti (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''Hokage''' (火影; ''"Bayang Pawaka"'') adalah gelaran yang diberikan kepada ketua ninja di kampung [[Geografi Naruto|Konoha]]. Secara amnya, mereka adalah ninja terhebat di kampung mereka; walaupun kebiasaannya penerapan ideologi, sumbangan-sumbangan dan penglibatan mereka terhadap Konoha menjadi faktor yang menyumbang kepada pemilihan mereka sebagai Hokage.
Berikut ialah senarai nama Hokage yang telah atau masih berkhidmat dalam [[Geografi Naruto|Konoha]].
 
Setakat ini sudah terdapat lima ninja yang telah dilantik sebagai Hokage di Konoha.
 
Setelah dilantik menjadi Hokage, mereka akan ditempatkan di sebuah bangunan bernama [[Lokasi Naruto|Pejabat Hokage]]; di mana di bahagian belakang bangunan tersebut terdapatnya sebuah [[Lokasi Naruto|Monumen Hokage]] iaitu bongkah gunung yang telah diukir dengan wajah-wajah Hokage. Pada permulaan siri ini, hanya terdapat empat wajah Hokage sahaja. Akan tetapi, sejak permulaan bahagian kedua ke semua wajah Hokage telah siap diukir pada permukaan gunung tersebut.
 
{{spoiler}}
 
=== Hokage Pertama ===
[[Imej:Shodaime.jpg‎|thumb|right|250px|Harashima selaku Hokage Pertama]]
[[Imej:Hokage Pertama.jpg|left|125px|]][[Imej:Pertama1.jpg|130px|right]]
'''Hashirama Senju''' (千手柱間, ''"Senju Hashirama"''), atau [[Senarai Hokage#Hokage Pertama|Shodai Hokage]] (初代火影, ''"Hokage Pertama"''), adalah pengasas kepada kampung Konoha, abang kepada '''Tobirama Senju''' (千手扉間, ''"Senju Tobirama"''), atau [[Senarai Hokage#Hokage Kedua|Nidaime]] (二代目火影, ''"Hokage Kedua"''), datuk kepada [[Tsunade Naruto|Tsunade]] (綱手) atau [[Senarai Hokage#Hokage Kelima|Godaime]] dan [[Nawaki]]. Shodaime terkenal dengan kebolehannya untuk menggunakan teknik [[Mokuton]] (木遁, ''"Gaya Lepas Sifat Kayu"''), satu kebolehan [[Kekkei Genkai]] yang menggabung dua teknik iaitu [[Doton]] (土遁, ''"Gaya Lepas Sifat Tanah"'') dan [[Suiton]] (水遁, ''"Gaya Lepas Sifat Air"'') bagi menghasilkan "kayu".
Beliau merupakan pengasas kampung Konoha. Beliau juga ialah abang kepada [[Senarai Hokage#Hokage Kedua|Yang Kedua]] dan datuk kepada [[Tsunade (Naruto)|Tsunade]] yang kini merupakan Hokage Kelima. Beliau melihat penduduk kampung sebagai sebahagian daripada dirinya dan sentiasa mengutamakan kepentingan mereka. Rohnya telah dikurung dalam salah satu klon bayang [[Senarai Hokage#Hokage Ketiga|Hokage Ketiga]] selepas dihidupkan semula oleh Orochimaru.
 
* '''Nama:''' Harashima Senju (千手柱間, ''"Senju Hashirama"'')
* '''Gelaran:''' Shodai Hokage (初代火影, ''"Hokage Pertama"'')
* '''Asal:''' [[Konohagakure]]
* '''Ahli Keluarga:''' [[Senju Tobirama]], [[Tsunade Naruto|Tsunade]] dan [[Nawaki]]
* '''Kebolehan:''' [[Mokuton]] (木遁, ''"Gaya Lepas Sifat Kayu"''), Mengawal [[Biju]]
* '''Teknik:''' [[Kokuangyo no Jutsu]] (Genjutsu: Kegelapan Infiniti), [[Hokage-shiki Jijun Jutsu - Kakuan Nitten Suishu]] (火影式耳順術 廓庵入鄽垂手, ''"Teknik Penekanan Chakra"'') [[Mokuton Hijutsu: Jukai Kōtan]] (木遁秘術・樹界降誕, ''"Teknik Rahsia Gaya Lepas Sifat Kayu: Penjanaan Semula Hutan"'')
 
=== Latar belakang ===
Harashima sebenarnya adalah ketua kepada [[Senju Ichizoku]] (千手一族, ''"Klan Senju"''), yang merupakan sebuah kuasa tentera upahan dan klan ini juga merupakan salah satu di antara dua klan terkuat yang wujud ketika berlakunya [[Agenda|Perang Dunia Ninja Pertama]]; menjadi pesaing utama kepada [[Uchiha Ichizoku]] (うちは一族, ''"Klan Uchiha"'') yang diketuai oleh [[Madara Uchiha]]. Persaingan di antara kedua-dua klan ini sangat hebat sehinggakan apabila sesuatu pihak mengupah klan Senju, maka satu pihak lagi akan mengupah klan Uchiha dan begitulah sebaliknya. Setelah muak terlibat dengan kancah peperangan, klan Senju mengemukakan satu perjanjian damai kepada puak Uchiha. Kedua-dua klan tersebut kemudiannya bersatu menjadi sebuah kuasa ninja terkuat yang tergolong dalam senarai [[Lima Kuasa Ninja Terbesar]] dan kesatuan mereka itu digelar [[Konohagakure]].
 
[[Imej:Logo_senju_clan.jpg‎ |thumb|right|250px|Logo klan Senju]]
Tidak berapa lama kemudian, Madara telah meninggalkan Konoha atas alasan perbalahan yang berlaku berkaitan dengan polisi dan perundangan di Konoha. Madara tidak mendapat sokongan daripada klannya sendiri (pada asalnya Madara tidak setuju dengan perjanjian damai tersebut) dan semua ahli klannya menggelar Madara sebagai "raksasa" kerana tindakannya mengambil mata [[Sharingan]] milik adiknya sebagai suatu tindakan mementingkan diri. Konflik ini bertambah runcing dan kemudiannya mencetuskan kepada pertarungan di antara Harashima dan Madara yang berlaku di [[Lokasi Naruto|Lembah Penamat]], di mana Harashima muncul sebagai pemenang. Untuk memperingati pertarungan tersebut, dua buah tugu gergasi berupa Harashima dan Madara telah dibina berdekatan dengan kawasan air terjun di situ.
 
Shodaime kemudiannya telah berjaya mengawal beberapa [[biju]] yang mana kemudiannya telah diagih-agihkan kepada beberapa perkampungan ninja sebagai tanda perdamaian dan bertujuan untuk mengimbangi kuasa ketenteraan di antara mereka. Ketika Harashima menjadi Hokage, dia telah mengalahkan [[Kakuzu]] setelah mendapat arahan daripada [[Takigakure]] untuk membunuhnya. Bagaimanapun, peperangan tetap berlangsung, apabila mengenangkan nasib yang bakal menimpa Konoha, Shodaime dan Nidaime pun mula melatih [[Hiruzen Sarutobi]] (猿飛ヒルゼン, ''"Sarutobi Hiruzen"'') yang bakal menjadi [[Senarai Hokage#Hokage Ketiga|Sandaime]] (三代目火影, ''"Hokage Ketiga"'') kelak. Setelah mengasaskan Konoha, Harashima telah mati ketika terlibat dalam satu pertarungan dan telah menyerahkan jawatan Hokage kepada Tobirama.
 
=== Personaliti ===
Harashima mempunyai karekter yang tenang, baik hati, penyayang dan mempunyai rasa kesetiaan yang tinggi. Dia menganggap ke semua penduduk di Konoha sebagai sebahagian daripada dirinya dan legasi dirinya menjadi asas kepada keperibadian semua ninja Konoha. Dia juga digambarkan sebagai seorang yang pintar dan berpandangan jauh, ini digambarkan dengan usahanya untuk melatih Hiruzen. Dia adalah orang pertama yang percaya bahawa semua ninja daun harus menunjukkan kesetiaan kepada satu sama lain dan kage seharusnya bersedia untuk menggadaikan nyawanya untuk menjaga keamanan kampung agar menjadi teladan kepada semua penduduk.
 
=== Penglibatan ===
==== Bahagian I: Babak Penaklukan Konoha ====
Hokage Pertama dan adiknya; Hokage Kedua telah "dihidupkan" semula oleh [[Orochimaru]] menggunakan [[Kuchiyose: Edo Tensei]] (口寄せ・穢土転生, ''"Seruan: Teknik Hidup semula"'') bagi digunakan ketika cuba menangani Hokage Ketiga sewaktu percubaan untuk menakluk Konoha bersama ninja-ninja dari [[Sunagakure]]. Harashima berasa sedih kerana terpaksa berlawan dengan muridnya namun Orochimaru telah menggunakan satu teknik kuncian untuk menghilang memorinya secara paksa. Ketika pertarungan berlangsung, Harashima menunjukkan kerjasama yang erat dengan adiknya; Hokage Kedua dan telah memaksa Hokage Ketiga untuk menyeru [[Enma]] untuk membantunya. Hokage Pertama telah menunjukkan kehebatan teknik Mokuton dan [[taijutsu]] yang dimiliknya. Kemudiannya, roh dan jiwanya telah dikurung oleh Hokage Ketiga ke dalam perut "Dewa Maut", bersama dengan roh dan jiwa adiknya; Hokage Kedua. Sebelum kesemua roh dan jiwanya disedut masuk ke dalam perut "Dewa Maut", dia telah meminta maaf kepada bekas anak muridnya di atas semua masalah yang telah ditimbulkan.
 
==== Bahagian II: Babak Sasuke dan Sai ====
Telah didedahkan juga bahawa Orochimaru menggunakan DNA beliau dalam satu eksperimen genetik dengan menyuntik DNA beliau kepada 60 subjek uji kaji. Hanya seorang sahaja yang tidak terkorban - [[Yamato]]. Orochimaru sebenarnya cuba mereplikasi jurus Yang Pertama yang unik iaitu teknik 'Mokuton, 木遁' ( Elemen Gabungan: Kayu) dan kebolehan mengawal syaitan berekor. Kebolehan ini dibantu oleh rantai yang diberikan kepada Tsunade dan kemudiannya diberikan kepada Naruto setelah Tsunade tewas dalam pertaruhan. Yang pertama juga pernah bertarung dengan Uchiha Madara untuk jawatan Hokage Pertama. Akibat dari pertarungan mereka menyebabkan terbentuk satu lembah di negara api yang dikenali sebagai lembah terakhir.Setelah menang pertarungan itu kehebatan nya di perakui kerana dapat menewaskan sharingan madara yang hebat
Telah didedahkan bahawa Orochimaru telah melakukan satu eksperimen yang melibatkan DNA Hokage Pertama; di mana dia telah mengimplan DNA tersebut ke dalam badan 60 orang subjek ujian. Orochimaru cuba menguasai teknik istimewa Hokage Pertama iaitu Mokuton dan juga kebolehannya untuk mengawal biju. Proses ini kemudiannya menghasilkan [[Tenzo]] (kemudiannya diberikan nama samaran [[Yamato]]). Akan tetapi, Orochimaru telah kehilangan rekod ujian tersebut dan tidak mengetahui bahawa seorang daripada subjek-subjek ujian tersebut telah terselamat.
 
=== Keupayaan ===
Dalam manga bab 336, [[Akatsuki#Kakuzu|Kakuzu]] pernah bertarung dengan Yang Pertama.
Hashirama telah dinobatkan oleh Madara dan beberapa ninja [[Jounin]] dari Konoha sebagai seorang ninja terhebat ketika zamannya (walaupun bukan yang terhebat di dalam sejarah). Setiap ninja Konoha dan termasuklah Madara dan klannya sangat menghormati Hokage Pertama (ini adalah kerana hanya Madara dan klannya mampu menandingi kehebatan Hokage Pertama).
 
Kehebatannya terbukti apabila dia berjaya menewaskan Madara dan juga [[Kyubi]] (yang berada di bawah pengaruh Madara ketika itu) dalam beberapa siri pertarungan. Ini dianggap sangat menakjubkan kerana Madara merupakan pengguna [[Eternal Mangekyou Sharingan]], sejenis bentuk sempurna [[Mangekyou Shraingan]]. Hanya dengan dapat menewaskan Kyubi sahaja sudah cukup memadai digelar "hebat" kerana Hokage Keempat telah terkorban ketika cuba menewaskan Kyubi.
=== Hokage Kedua ===
=== Hokage Kedua ===
[[Imej:Hokage Kedua.jpg|left|125px]]
[[Imej:Kedua2.jpg|130px|right]]
Baris 18 ⟶ 48:
Dalam anime, bekas Jonin Konoha Rokusho Aoi pernah mengatakan bahawa Hokage Kedua terkenal dengan pedang Raijinnya. Pedang tersebut diperbuat daripada tenaga tulen dan boleh ditarik masuk ke dalam hulunya. Anak murid Aoi, Morino Idate mencuri pedang tersebut dan menyerahkan pedang itu kepada Aoi dengan harapan dia dapat menjadi seorang Chunin. Aoi mendakwa bahawa pengguna pedang Raijin adalah kebal dalam mana-mana pertarungan. Dia dibuktikan salah apabila pedang Raijin retak dan pecah sebagai akibat Chidori dan Rasengan yang masing-masing dihasilkan oleh [[Uchiha Sasuke]] dan [[Uzumaki Naruto]].
 
=== Hokage Ketiga ===
{{utama|Hokage Ketiga}}
 
=== Hokage Keempat ===
[[Imej:Keempat4.jpg|130px|right]]
Nama sebenar beliau ialah Namikaze Minato. Isteri beliau ialah Uzumaki Kushina. Dikenali sebagai 'Kilat Kuning Konoha'.Kerana mampu pergi ke mena dengan sekelip mata Beliau ialah seorang ninja yang amat berani dan telah mengurung Kyubbi dalam [[Uzumaki Naruto|Naruto]]. Beliau dikatakan ialah ninja terhandal yang pernah dilahirkan oleh Konoha dan negara Api. Sebelum mengurung Kyubi dalam tubuh Naruto, Yang Keempat mengatakan bahawa dia tidak mahu Naruto dilihat sebagai bekas menyimpan semangat Kyubi, tetapi sebagai wira yang menyelamatkan Konoha daripada kemusnahan. Permintaan ini tidak dikabulkan oleh penduduk kampung. Beliau merupakan anak murid kepada [[Jiraiya (Naruto)|Jiraiya]] dan guru kepada [[Hatake Kakashi]], [[Keluarga Uchiha#Uchiha Obito|Uchiha Obito]] dan [[Senarai Chunin Konoha#Rin|Rin]].
Baris 29 ⟶ 59:
Yang Keempat telah mencipta beberapa teknik yang hebat seperti '[[Hiraishin no Jutsu, 飛雷神の術]]' (Jurus Dewa Guruh Terbang) dan '[[Rasengan]]'. Jurus terakhir tersebut sebenarnya belum lengkap; Yang Keempat berhajat untuk menggabungkan jurus ini dengan elemen chakranya tetapi tidak sempat kerana telah terkorban setelah mengurung Kyubi dengan [[Shiki Fuujin]]
 
=== Hokage Kelima ===
{{utama|Tsunade (Naruto)}}