Osama bin Laden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 14:
 
== Perjalanan Hidupnya ==
Osama bin Laden mula membangunkan jaringan komunikasinya pada tahun [[1979]] ketika beliau ke Afganistan menyertai perang kaum pejuang Afgan yang dikenaldikenali sebagai kaum mujahidin yang tetap bertahan dan bertempur melawan Kesatuan Soviet. Osama mengeluarkan dana daripada aset aankekayaannya dan kaitan hubunganpengaruhnya keluarganya bagi gerakan pertahanan Afgan, dan membantu kaum Mujahidin dengan bantuan logistik dan bantuan kemanusiaan. Osama juga terlibat mengambil bagianbahagian dalam beberapa pertempuran selama perang Afganistan.
 
Ketika peperangan melawan Soviet hampir berakhir, Osama mendirikan gerakan [[Al Qaeda]], sebuah organisasi para mantan/eksbekas pejuang [[Mujahedin]] dan para pendukungpenyokong lainnya yang membantu menyalurkan baik dana maupundan parapasukan pejuang bagiuntuk gerakan pertahanan Afgan.
 
Ketika tentera Soviet berunderberundur keluar dari [[Afghanistan]], Osama bin Laden pulang kembali ke [[Arab Saudi]] dan bergabung bekerja padamenceburi perusahaan pembinaan dan pembangunan milik keluarga, Kumpulan [[Perusahaan Bin Laden]]. Di sini iabeliau kemudian terlibatkemudiannya bersama dengan kelompok orang-orang Saudi yang haluan kirkiri dan menentang pemerintahan kerajaan / monarkhimonarki Saudi, yakniiaitui terhadap [[Keluarga Raja Fahd. Pada tahun 1995 Osama bin Laden membangunmembangunkan infrasruktur di Sudan ketika hubungannya dengan Presiden [[Umar Al Basyir]] dan Dr [[Hasan Turabi]] yang memerintah Sudan.
 
Pada tahun [[1994]], Pemerintah Saudi mencabutmenarik hak kewarganegaraan Osama dan membekukan seluruh assetaset dan kekayaannya di seluruh negerinegara. Osama bin Laden diyakini berbagai pihak sebagai tokoh pusat dan kunci dari suatu koalisi internasional dari kaum radikal Islam. Menurut Pemerintah Amerika SerikatSyarikat, Al QaedahQaeda telah meniru gerakan-gerakan aliansiperikatan dengan pola pikirpemikiran kelompok-kelompokgolongan fundamentalis, seperti misalnya kelompokgolongan Al-Jihad di [[Mesir]], Gerakan Hizbullah di Iran, Front Islam Nasional di Sudan, dan kelompok-kelompok jihad lainnyalain di Yaman, Saudi Arabia, dan Somalia. Organisasi Osama bin Laden juga memiliki ikatan-ikatan dengan "Kelompok Islam" yang pada suatu ketika dibawah pimpinan Syaikh [[Omar Abdel Rahman]], seorang ulama Mesir yang menjalanidi jatuhi hukuman penjara seumur hidup sejak pengakuannya pada tahun [[1995]] menggagalkan persekongkolan peledakanmeletupkan beberapa tempat di kawasan kotabandar [[New York]]. Pada akhir tahun 1990-an dua orang anak SheikSheikh Rahman bergabung bersama kekuatan tentaratentera dan perjuangan Osama bin Laden.
 
Sejak tahun [[1992]], Pemerintah [[Amerika Syarikat]] memberi kesanamaran bahawa Osama bin Laden dan anggota-anggota lainnya dari gerakan Al QaedahQaeda menjadi sasaran tentera Amerika yang bertugas di Saudi Arabia, dan di [[Yaman]], dan satuankesatuan militerketenteraan yang ditugaskan di TandukGurun Afrika, termasuk di Somalia. Pada bulan [[Oktober]] [[1993]], diberitakan adadilaporkan 18 orang anggota tentera kebangsaan Amerika Syarikat yang bekerja untuk bantuan kemanusiaan di Somalia, mati dibunuhterbunuh di sana ketika menjalankan kerja sosial mereka. Mayat tentera pekerja sosial itu diseret dan dianiaya di sepanjang jalan-jalan raya. Pada tahun 1996, Osama bin Laden dikenaidikenakan hukuman atas tuduhan melatih orang-orang yang terlibat dalam penyeranganserangan pembunuhan tentara pekerja sosial di atastersebut dan iabeliau mengatakanmenyatakan bahawa para pengikutnya bersama kaum Muslim setempat telah membunuh tentera-tentera itu. PenghakimanPerundangan Amerika Syarikat turut menuduh bahwabahawa Osama bin Laden memiliki jaringan dengan serangan-serangan yang gagal ke atas dua hotel di Yaman di mana para tentera Amerika SerikatSyarikat bermalam dalam perjalanan mereka ke Somalia.
 
Pada tanggal [[7 Ogos]] [[1998]], delapanlapan tahun setelahselepas penugasantentera operasionalAS militerdi Amerikatugaskan Serikatberoperasi di Arab Saudi Arabia, dua trak bermuatanmengandungi bom meledakmeletup di luar Kedutaan Besar Amerika Syarikat di [[Nairobi]], [[Kenya]]; dan di [[Dares Salaam]], [[Tanzania.]] Osama bin Laden menolakmengaku tidak bertanggungjawab, tetapi para Hakim menegaskan keterlibatan dan kesalahannya itu terbukti dengan adanya surat-surat faksimili yang dikirimkan oleh kelompok Sel Osama di London setidaknya kepada tiga agen penjualan media internasional. Para Hakim juga menunjukkan pengakuan para pelaku tindak kriminalpenjenayah tertuduh pelaku pengeboman Kedutaan-Kedutaan Besar , yang mengaku mereka adalah anggota gerakan Al Qaedah.
 
Empat belas hari kemudian, pada tanggal [[20 Ogos]] [[1998]], Presiden [[Bill Clinton]] memerintahkan armada Kapal Perang Amerika Syarikat menggempur kampkem-kampkem di Afganistan yang dicurigaidisyaki sebagai sarangmarkas pelatihanlatihan terorispengganas, dan penggempuran keatas pabrikkilang reaktorpengujian bahan kimia di kota Khartoum, Sudan. Osama bin Laden bisa selamat dari serangan itu dan dijatuhidijatuhkan hukuman oleh kerajaan Amerika SerikatSyarikat denganatas tuduhan sebagai perancang atau otak dibalik serangan-serangan bulan NopemberNovember 1998.
 
Presiden George W. Bush telah menyatakan bahwabahawa Osama adalah tertuduh utama dalam serangan terorispengganas di kotabandar New York dan Washington pada tanggal [[11 September]] [[2001]]; sama persis bahwa Osama adalah tertuduh pelaku utama dalam pengeboman gedung World Trade Center pada tahun [[1993]]; dan terhadap lusinan serangan terorispengganas yang lain keatas KeduataanKedutaan-Kedutaan Besar Amerika Syarikat, kapal-kapal perang, dan asset-aset Amerika SerikatSyarikat lainnyayang lain.
 
Para perwirapejuang [[Taliban]] telah mengutuk serangan hari Selasa ke atas Amerika Syarikat itu dan menegaskan bahwabahawa Taliban pasti tidak terlibat. Osama bin Laden secara tegas dan meyakinkan telah menyangkal keterlibatanpenglibatan dirinya dalam pembantaian dan pertumpahan darahserangan 11 September 2001 itu bahkan tatkala Taliban bersumpah melindungi Osama bin Laden sambil memperbaharui peringatan Taliban bahwa negara-negara tetangga yang membantu Washington tidak akan bisa luput dari peristiwa serupa. "Amerika Serikat menudingkan jari telunjuknya kepadaku tetapi saya menyatakan dengan pasti dan yakin bahwa saya tidak melakukan semua ini."
 
Osama bin Laden dapatboleh disejajarkandisamakan dengan [[Che Guevara]] dalam perlawanannyaperjuangannya terhadap ketidakadilan yang terjadi akibat hegemonihaegemoni barat khususnya [[Amerika SerikatSyarikat]] terhadap bangsa bangsa di dunia khususnya yang terjadi di negara negara dunia Islam. Banyak pengamat Islam InternasionalAntarabangsa mengatakanmenyatakan bahwabahawa perlawananperjuangan Osama bin Laden dan Al Qaeda-nya akan tetap berlanjutberterusan selama dunia barat khususnya Amerika SerikatSyarikat tidak mengubah kebijakandasar luar yang tidak adil terhadap negara negara dunia Islam. KasusIsu Palestinapalestin dan keberpihakannya terhadap Israeladalah diantaranya, serta serangan dan pendudukan terhadaptentera AS di [[Iraq]] membuat masalah yang dikatakan dunia barat sebagai [[terorisme]] tidak akan selesai.
 
== Pautan luar ==