Osama bin Laden: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 16:
Osama bin Laden mula membangunkan jaringan komunikasinya pada tahun [[1979]] ketika beliau ke Afganistan menyertai perang kaum pejuang Afgan yang dikenali sebagai kaum mujahidin yang tetap bertahan dan bertempur melawan Kesatuan Soviet. Osama mengeluarkan dana daripada aset kekayaannya dan pengaruhnya keluarganya bagi gerakan pertahanan Afgan, dan membantu kaum Mujahidin dengan bantuan logistik dan bantuan kemanusiaan. Osama juga terlibat mengambil bahagian dalam beberapa pertempuran selama perang Afganistan.
 
Ketika peperangan melawan Soviet hampir berakhir, Osama mendirikanmenubuhkan gerakan [[Al Qaeda]], sebuah organisasi bekas pejuang [[Mujahedin]] dan para penyokong lainnya yang membantu menyalurkan baik dana dan pasukan pejuang untuk gerakan pertahanan Afgan.
 
Ketika tentera Soviet berundur keluar dari [[Afghanistan]], Osama bin Laden pulang ke [[Arab Saudi]] dan menceburi perusahaan pembinaan dan pembangunan milik keluarga, Kumpulan [[Perusahaan Bin Laden]]. Di sini beliau kemudiannya bersama dengan kelompok orang-orang Saudi yang haluan kiri dan menentang pemerintahan kerajaan / monarki Saudi, iaitui terhadap [[Keluarga Raja Fahd. Pada tahun 1995 Osama bin Laden membangunkan infrasruktur di Sudan ketika hubungannya dengan Presiden [[Umar Al Basyir]] dan Dr [[Hasan Turabi]] yang memerintah Sudan.