Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ibnu Haron (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Ibnu Haron (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 32:
{{Politik Malaysia}}
 
'''Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia''' (SPRM) yang dahulunya dikenali sebagai '''Badan Pencegah Rasuah''', [[Malaysia]] atau singkatannya ''BPR'' mula beroperasi pada 1 Oktober 1967 sebagai sebuah jabatan penuh. Akhirnya pada [[1 Januari]] [[2009]], ia diambilalih oleh SPRM. Ketua SPRM sekarang ini adalah Datuk Seri [[Ahmad Said Hamdan]]. <ref>[http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2009&dt=0106&pub=utusan_malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=dn_03.htm&arc=hive], "Satu era baru bagi SPRM", 25 Februari 2008. Utusan Online
 
== Sejarah BPR ==
Baris 42:
Nama Jabatan ini kemudiannya ditukar kembali kepada nama asal iaitu BPR pada [[13 Mei]] [[1982]] apabila [[Akta Badan Pencegah Rasuah]], 1982 diluluskan oleh [[Parlimen]] dan dikuatkuasakan. “Objektif penting penukaran ini ialah untuk mencerminkan dengan lebih tepat lagi peranan Badan itu sebagai sebuah institusi yang dipertanggungjawabkan khusus untuk mencegah perbuatan [[rasuah]]”.
 
Bermu1a pada 1 Januari 2009 , SPRM beroperasi sebagai sebuah badan yang mengambil alih sepenuhnya tugas BPR.
Badan itu bertindak mengikut Akta Suruhanjaya Pencegahan Rasuah 2008 yang digubal bagi menggantikan Akta Pencegah Rasuah 1997 dan diketuai oleh seorang Ketua Pesuruhjaya. <ref>[
==Struktur organisasi==
Badan Pencegah Rasuah Malaysia (BPR) adalah salah sebuah agensi di bawah Jabatan Perdana Menteri Malaysia. Sungguhpun ia terletak di bawah Jabatan Perdana Menteri tetapi itu hanyalah sekadar melibatkan urusan kewangan dan kakitangan sahaja. Urusan harian BPR dilaksanakan secara bebas dan berkecuali oleh pegawai-pegawainya di bawah pengawasan Ketua Pengarah tanpa campur tangan daripada mana-mana pihak.
 
BPR diketuai oleh seorang Ketua Pengarah yang dilantik oleh Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong di bawah Seksyen 3(2) Akta Pencegahan Rasuah, 1997 atas nasihat Perdana Menteri Malaysia dan beliau dibantu oleh dua orang Timbalan Ketua Pengarah. Ketua Pengarah BPR pada masakini adalah [[Ahmad Said bin Hamdan|Dato' Seri Hj Ahmad Said b. Hamdan]].
 
BPR mempunyai 9 bahagian di peringkat Ibu Pejabat serta 15 buah pejabat peringkat negeri diketuai oleh seorang Pengarah Negeri.
 
==Kepimpinan==
===Di bawah [[Ahmad Said bin Hamdan|Dato' Seri Hj Ahmad Said b. Hamdan]]. pada
 
==Lihat juga==