Surah Asy-Syuraa: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Smim90 (bincang | sumb.)
Laman baru: == MUQADDIMAH SURAH ASY-SYURAA == Surah ini diturunkan di Makkah, merupakan surah yang ke 42 dalam Al-Quran, mengandungi 53 ayat. Dinamakan surah "'''Asy-Syura'''" (''Mesyuara...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Surah iniAsy-Syuraa''' ({{lang-ar|سورة الشورى}}) diturunkan di [[Makkah]], merupakan [[surah]] yang ke -42 dalam Alal-Quran, mengandungi 53 ayat. Dinamakan surah "'''Asy-Syura'''" (''Mesyuarat''), kerana pada ayat 38 ada diterangkan bahawa di antara sifat-sifat orang-orang yang beriman yang terpuji dan diredhai Allah Taala ialah amalan mereka bermesyuarat sesama sendiri apabila mereka hendak menjalankan sesuatu urusan.
== MUQADDIMAH SURAH ASY-SYURAA ==
 
Intisari kandungannya: Pada awal surah ini Allah Taala menegaskan kebenaran wahi (wahyu) (Al-Quran) dan kerasulan [[Nabi Muhammad]] (s.a.w.), dan menyatakan bahawa apa yang diwahikan kepada Baginda mengenai perkara-perkara asas dalam [[Islam]] seperti [[tauhid]], hari [[kiamat]] dan [[balasan amal]], adalah sama seperti yang telah diwahikan kepada [[Rasul]]-rasul yang terdahulu daripadanya.
Surah ini diturunkan di [[Makkah]], merupakan [[surah]] yang ke 42 dalam Al-Quran, mengandungi 53 ayat. Dinamakan surah "'''Asy-Syura'''" (''Mesyuarat''), kerana pada ayat 38 ada diterangkan bahawa di antara sifat-sifat orang-orang yang beriman yang terpuji dan diredhai Allah Taala ialah amalan mereka bermesyuarat sesama sendiri apabila mereka hendak menjalankan sesuatu urusan.
 
Intisari kandungannya: Pada awal surah ini Allah Taala menegaskan kebenaran wahi(wahyu) (Al-Quran) dan kerasulan [[Nabi Muhammad]] (s.a.w.), dan menyatakan bahawa apa yang diwahikan kepada Baginda mengenai perkara-perkara asas dalam [[Islam]] seperti [[tauhid]], hari [[kiamat]] dan [[balasan amal]], adalah sama seperti yang telah diwahikan kepada [[Rasul]]-rasul yang terdahulu daripadanya.
 
Kemudian ditegaskan bahawa ugama yang diredhai [[Allah]] Taala bagi umat manusia seluruhnya ialah ugama Islam ugama tauhid dan taat, yang diwahi- kan kepada Nabi Muhammad (s.a.w.) dan [[Nabi]]-nabi (a.s.) yang sebelumnya. Lalu diperintahkan supaya orang-orang yang beriman menegakkan hukum-[[hukum Islam]] dan meninggalkan segala laranganNya.
 
Kemudian diterangkan bahawa apa jua yang menimpa manusia dari sesuatu kesusahan atau bala bencana, maka itu adalah disebabkan apa yang mereka lakukan dari perbuatan-perbuatan yang salah dan berdosa dalam pada itu Allah memaafkan sebahagian besar dari [[dosa]]-dosa mereka. Setelah itu diterangkan: Jika sesiapa hendak membalas, maka balasan sesuatu kejahatan ialah kejahatan yang bersamaan dengannya dalam pada itu sesiapa memaafkan kejahatan orang dan berbuat baik kepadanya maka [[pahala]]nya tetap dijamin oleh Allah Taala dengan diberi balasan yang sebaik-baiknya.
 
{{Surah Quran}}
 
[[Kategori:Surah|Asy-Syuraa]]
 
[[ar:سورة الشورى]]
[[az:Şura Surəsi]]
[[id:Surah Asy-Syura]]
[[en:Ash-Shura]]
[[fa:شوری]]
[[hi:अश-शूरा]]
[[ku:Sûra]]
[[ml:ശൂറാ]]
[[mzn:شورا]]
[[nl:Soera De Consultatie]]
[[pt:Ash-Shura]]
[[fi:Al-Šura]]
[[sv:Ash-Shura]]
[[tr:Şura Suresi]]
[[ur:الشوریٰ]]