Gua Tambun: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Malekhanif (bincang | sumb.)
Laman baru: '''Gua Tambun''' terletak di bawasan bukit-bukit batu kapur di bandar raya Ipoh, Perak, Malaysia. Gua Tambun ini terdapat lukisan-lukisan purba zaman Neolitik berusia 3000 tahun seperti ...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
'''Gua Tambun''' terletak di bawasan bukit-bukit batu kapur di bandar raya [[Ipoh]], Perak, Malaysia. Gua Tambun ini terdapat lukisan-lukisan purba zaman[[Zaman Neolitik di Malaysia|Zaman Neolitik]] berusia 3000 tahun seperti gambar aktiviti perburuan binatang menggunakan lembing. .Motif ini termasuklah [[orang Asli]] purba, [[rusa]], [[pelanduk]], [[kura-kura]] dan [[dugong]] . Motif dipercayai [[dugong]] atau serangga hutan ini menimbulkan kesangsian ramai pihak . [[Gua]] ini berdekatan dengan [[Kem Syed Putra]], [[Tambun]], [[Ipoh]].
 
Gua ini asalnya tidak mendapat jagaan dan perhatian rapi daripada pihak [[arkeologi]]. Dikatakan pada 1959 , Leftenan R. L. Rawlings dalam rondaan pada zaman darurat telah menjumpai lukisan-lukisan purba tidak ternilai ini. Beberapa batu gantung tajam ([[stalaktit]]) telah jatuh dan runtuh dan merosakkan sebahagian bahan purba ini. Oleh itu rupa bentuk gua telah tidak ada lagi.
 
[[Kategori:Gua di Malaysia|Tambun]]