Sejarah Qatar: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Laman baru: == Sejarah Qatar == Setelah dominasi UK dan Empayar Uthmaniyyah di Qatar, akhirnya Qatar menjadi sebuah negara yang merdeka pada 3 September 1971. Dahulu, UK menguasa...
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
[[Qatar]] telah diduduki beberapa alaf.
== Sejarah Qatar ==
Setelah dominasi [[UK]] dan [[Empayar Uthmaniyyah]] di Qatar, akhirnya Qatar menjadi sebuah negara yang merdeka pada [[3 September]] [[1971]]. Dahulu, [[UK]] menguasai Qatar sebagai tempat transito kapal dagang sebelum menuju [[India]]. Qatar kemudian memperoleh status sebagai dependen dari [[Inggeris]], kemudian status protektorat [[Inggeris]] yang dihentikan pada tahun 1916.
 
== Sejarah Qatarmoden ==
Setelah [[Perang Dunia Kedua]], Qatar berusaha memperoleh kemerdekaannya, terutama setelah [[India]] mencapai kemerdekaannya pada tahun 1950-an. Qatar semakin gencar setelah [[Inggeris]] memberikan kemerdekaan kepada [[Kuwait]] pada tahun 1961. Pemerintah [[Inggeris]] menyatakan akan menghentikan penguasaan politik tetapi tetap meneruskan penguasaan ekonomi di Qatar. Hal ini tidak dibiarkan oleh Qatar dengan membentuk Federasi Arab Teluk bersama dengan Bahrain.
Setelah dominasi [[UKUnited Kingdom]] dan [[Empayar Uthmaniyyah]] di Qatar, akhirnya Qatar menjadi sebuah negara yang merdeka pada [[3 September]] [[1971]]. Dahulu, [[United Kingdom|UK]] menguasai Qatar sebagai tempat transitotransit kapal dagang sebelum menuju [[India]]. Qatar kemudian memperoleh status sebagai dependenwilayang tanggungan dari [[Inggeris]], kemudian status protektorat [[Inggeris]] yang dihentikan pada tahun 1916.
 
Setelah [[Perang Dunia Kedua]], Qatar berusaha memperoleh kemerdekaannya, terutama setelah [[India]] mencapai kemerdekaannya pada tahun 1950-an. Qatar semakin gencar setelah [[Inggeris]] memberikan kemerdekaan kepada [[Kuwait]] pada tahun 1961. Pemerintah [[Inggeris]] menyatakan akan menghentikan penguasaan politik tetapi tetap meneruskan penguasaan ekonomi di Qatar. Hal ini tidak dibiarkan oleh Qatar dengan membentuk FederasiPersekutuan Arab Teluk bersama dengan Bahrain.
 
{{Asia topic|Sejarah}}
 
[[Kategori:Sejarah Qatar| ]]
 
[[de:Geschichte Katars]]
[[en:History of Qatar]]
[[es:Historia de Qatar]]
[[fr:Histoire du Qatar]]
[[pt:História do Catar]]
[[ru:История Катара]]
[[zh:卡塔尔历史]]