Takzir: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ibnuyassir (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Fiqh-Jenayat}}
Hukuman '''Takzir''' {{lang-ar|تعزير}} ialah kesalahan-kesalahan yang hukumannya merupakan dera, iaitu penjenayah-penjenayah tidak dijatuhkan hukuman [[hudud]] atau [[qisas]]. Hukuman takzir adalah hukuman yang tidak ditentukan kadar atau bentuk hukuman itu di dalam [[Al-Quran]] dan [[Hadis]].
 
Hukuman '''Takzir'''takzir ialahadalah kesalahandera ke atas penjenayah-kesalahanpenjenayah yang hukumannyatelah merupakansabit dera,kesalahannya iaitudalam penjenayah-penjenayahmahkamah dan hukumannya tidak dijatuhkandikenakan hukuman [[hudud]] atau [[qisas]]. Hukumankerana takzirkesalahan adalahyang hukumandilakukan yangitu tidak ditentukantermasuk kadardi ataubawah bentukkes hukumanyang itumembolehkannya didijatuhkan dalamhukuman [[Al-Quran]]hudud danatau [[Hadis]]qisas.
 
Hukuman takzir adalah dera ke atas penjenayah-penjenayah yang telah sabit kesalahannya dalam mahkamah dan hukumannya tidak dikenakan hukuman [[hudud]] atau [[qisas]] kerana kesalahan yang dilakukan itu tidak termasuk di bawah kes yang membolehkannya dijatuhkan hukuman [[hudud]] atau [[qisas]].
 
Jenis, kadar dan bentuk hukuman takzir itu adalah terserah kepada kearifan hakim untuk menentukan dan memilih hukuman yang patut dikenakan ke atas penjenayah-penjenayah itu kerana hukuman takzir itu adalah bertujuan untuk menghalang penjenayah-penjenayah mengulangi kembali kejahatan yang mereka lakukan tadi dan bukan untuk menyiksa mereka.
Baris 13 ⟶ 12:
{{reflist}}
 
[[Kategori:Fiqh]]
[[Kategori:Frasa dan kata Arab]]
 
[[Kategorien:IslamTazir]]
[[Kategorisv:FiqhTazir]]