Stesen Keretapi Kuala Lumpur: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 47:
 
Dengan kos RM23,000, stesen ini siap dibina dan mula beroperasi pada [[1 Ogos]] [[1910]]. Selepas perobohan Stesen Residen dan pengasingan Stesen Jalan Sultan, Stesen Keretapi Kuala Lumpur menjadi stesen kereta api utama di Kuala Lumpur. Sebuah [[hotel]], '''Hotel Stesen''' (kini '''Hotel Stesen Warisan'''), mengambil sebahagian ruang stesen. Pada 1995, perkhidmatan [[KTM Komuter]] diperkenalkan di stesen ini.
 
Selepas pelencongan perkhidmatan jarak jauh antara bandar pada [[15 April]] [[2001]] ke [[Sentral Kuala Lumpur]], kurang satu kilometer ke selatan, kepentingan stesen ini berkurang dan kemudahan stesen yang tidak lagi diperlukan dibuang. Sedang pelantar sisi stesen ditinggikan ke aras yang sesuai untuk kereta api KTM Komuter, tatarajah pelantar dan capaian ke perkhidmatan bermakna stesen asal ini tidak dapat dimaksimumkan penggunaanya sebagai perhentian pengangkutan untuk penumpang KTM Komuter (''lihat [[#Pelantar|pelantar]]''). Keseluruhan stesen masih lagi dikhidmati oleh kedua-dua KTM Komuter dan perkhidmatan barangan.
 
Sebelum 31 Ogos 2007, iaitu [[Hari Kemerdekaan Malaysia ke-50|ulang tahun ke-50]] [[Pemasyhuran Kemerdekaan Tanah Melayu|kemerdekaan Malaya]], banyak sumber melaporkan pemindahan pelbagai peralatan kereta api lama dari sebuah gudang kereta api di Klang dan beberapa tempat lain lagi ke stesen lama Kuala Lumpur.{{fact|date=September 2008}} Ini termasuklah sebuah pelangsir kecil dan kereta bomba antik. Stesen ini secara rasminya dibuka semula pada 31 Ogos 2007 sebagai sebuah muzium kereta api (pameran diletakkan di dewan utama dan pelantar stesen), dan ketika ini dicadangkan sebagai pusat budaya.{{fact|date=September 2008}}
 
===Pengubahsuaian dan penaiktarafan===