Rampasan Air France 1976: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Zamwan (bincang | sumb.)
Zamwan (bincang | sumb.)
Baris 57:
{{OR}}
 
Salah satu sebab mengapa serbuan dapat dapat dirancang dengan jayanya kerana banggunan di mana tebusan ditahan dibina oleh firma senibina milik rakyat Israel.Firma-firma Israel kerap terlibat dengan projek pembinaan di [[Afrika]] ketika [[1960-an]] dan [[1970-an]]. Firma yang membina terminal lapangan terbang tersebut masih menyimpan [[cetakkancetakan biru]], dan telah membekalkannya kepada kerajaan Israel.Namun , yang lebih penting ialahadalah [[Mossad]] (Badan Perisikan Israel) telah melakar gambaran yang tepat mengenai tempat tebusan ditahan, bilangan penculik dan penglibatan tentera Uganda melalui maklumat yang diperolehi dari tebusan yang dibebaskan di Paris.
 
Ketika merancang operasi ketenteraan, tentera Israel telah mereka replika sebahagian dari banggunanbangunan lapangan terbang dibantu oleh beberapa rakyat Israel yang telah membantu pembinaan terminal lapangan terbang. Telah diakuuidiakui oleh penyelidik bahawa selepas tiba di kem tentera untuk memulakan merekakerja rekaan replika banggunanbangunan (tidaksebelumnya menyedarimereka sebelumnyatidak mengetahui apa yang mereka perlu lakuakanlakukan), para kontraktor Israel telah dijemput untuk makan malam besamabersama dengan komaderkomander kem tersebut. Ketika makan malam, mereka dimaklumkan bahawa apabilapabila selesai pembinaan replika, untuk kepentingan keselamatan negara, mereka akan ditahan sebagai tetamu kepada tentera dalam beberapa hari. Ketika ini, operasi pada tahap sekuritikeselamatan yang tinggi dikekalkan.
 
Berdasarkan temuramah Associated Press pada [[4 Julai]], [[2006]], dengan penganjur serbuan Mookie Betzer, pegawai operasi [[Mossad]] secara meluas menemuramah tebusan yang dilepaskan. Dan hasilnya, terdapat sumber maklumat merupakan penumpang, Yahudi Perancis yang telah dilepaskan secara silap bersama dengan tebusan bukan Yahudi. Betzer melaporkan bahawa lelaki tersebut pernah menjalani latihan ketenteraan dan mempunyai daya ingatan luar biasa, membenarkan beliau memberi maklumat mengenai bilangan dan senjata penculik, bersama dengan maklumat-maklumat penting yang lain.
 
DalamPada minggu sebelum serbuan, Israel telah mencuba beberapa pendekatan po;itikpolitik untuk membebaskan tebusan-tebusan tersebut. Banyak sumber menunjukkan bahawa [[kabinet]] Israel telah bersedia untuk membebaskan penduduk Palestin dari tahanan sekiranya pendekatan ketenteraan menemui kegagalan. Seorang pegawai Tenteratentera dari Pasukan Pertahanan Israel IDF, Baruch 'Burka' Bar-Lev, telah beberapa tahun mengenali Idi Amin dan dikira mempunyai hubungan peribadi yang kuat dengannya. Atas permintaan kabinet beliau telah bercakap dengan Amin banyak kali melalui telefon, mencuba untuk mendapatkan kebebasan untuk para tebusan tapi tidak berjaya.
 
== Selepas Kejadian ==