Katana: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 71:
*1876+: Disebabkan pengharaman dan/atau pembubaran golongan Samurai, kebanyakan bilah dikenakan menurut cara jindachi-zukuri, seperti pegawai tentera laut Barat. Baru-baru ini (1953+) terdapat kebangkitan semula stail buke-zukuri, tetapi oleh kerana pedang hanya dibenarkan untuk tujuan pertunjukan ''demonstration'', ia tidak begitu penting.
 
Nota sisi: pedang yang dikhususkan sebagai tachi secara umumnya adalah koto bukannya shinto, dengan itu ia dihiasi dan dihasilkan dengan lebih baik. Bagaimanapun ia masikmasih bergelabergelar katana jika dikenakan menurut cara 'buke-zukuri' moden.
 
Nota sisi tambahan: kebanyakan pelbagai jenis [[lembing]] dilengkapi dengan bilah yang dihasilkan menurut stail yang sama dengan pedang Jepun. Walaupun sering diketepikan dalam penulisan Barat, lembing merupakan senjata pertama bagai sebarang samurai ataupun petani, dan bilah pada mata lembing samurai seringkali berkualiti tinggi. Bagaimanapun, walaupun begitu, pedang masih dianggap sebagai semangat samurai, bukannya lembing.