Bulu ketiak: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Delimapagi978 (bincang | sumb.)
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
{{Human hair}}
'''Bulu ketiak''' ialah komposisi [[bulu]] di kawasan [[ketiak]]. Seperti kebanyakan [[bulu badan]] yang lain, bulu ini biasanya mula tumbuh pada masa [[baligh]] dan pertumbuhannya pada lazimnya sempurna pada penghujung usia remaja. Perembesan [[feromon]] daripada [[ketiak|aksil]] pada peringkat perkembangan manusia ini menunjukkan perkaitan bulu ketiak dengan keseksualan. Respons positif terhadap rangsangan olfaktori di dalam mamalia dan desakan seks yang kuat yang disebabkan oleh perembesan feromon memberi petunjuk yang berguna mengenai tujuan dan kepentingan bulu ketiak kepada manusia.Pernah dikatakan bahawa bulu itu sendiri bertindak sebagai sifat "anti-geseran" semulajadisemula jadi antara lengan atas dengan toraks. Lebih penting lagi, bulu ketiak secara semulajadisemula jadi mengusir kelembapan daripada kulit yang membantu kulit supaya cukup kering bagi mencegah pengkolonian bakteria yang mengeluarkan bau.
 
== Sikap budaya ==
Hari ini, dalam banyak negara, terutamanya di dunia Barat, adalah biasa bagi golongan wanita mencukur bulu ketiak dengan tetap berbanding golongan lelaki atas sebab estetik, satu amalan yang mungkin dikaitkan dengan taburan bulu badan luaran bagi kedua jantina. Penyebaran amalan ini berbeza-beza. Sebab-sebab keagamaan kadang kala diberi; dalam budaya [[Islam]], golongan lelaki dan wanita mengamalkan pencukuran bulu ketiak atas sebab kebersihan.
 
Perenang-perenang pertandingan mencukur semua bulu badan, termasuklah ketiak, untuk menjadikan badan mereka lebih bergaris arus sebelum mengambil bahagian dalam perlumbaan. Amalan ini juga biasa di kalangan jurubina badan dan dalam erotika atas sebab estetik.
 
== Sejarah Pencukuranpencukuran Bulubulu Ketiakketiak ==
Di Barat, amalan ini bermula sekitar 1915 di AS dan UK.
 
== Rujukan ==
<references />
 
[[CategoryKategori:Bulu]]
 
[[ar:شعر الإبط]]