Viacom (1971–2005): Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Jenny Joseph (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{for|Viacom pasca tahun 2005|Viacom}} {{Infobox Company | name = Viacom, Inc. | logo = [[Fail:Viacom_1999.png|200px|Logo Viacom 1990-2…'
(Tiada perbezaan)

Semakan pada 02:50, 26 Mac 2009

Viacom Inc. (singkatan dari VIdeo & Audio COMmunications) ialah syarikat media yang sejak 1990an dimiliki National Amusements Inc.. Begitu pecah tahun 2005, syarikat ini diwarisankan oleh Viacom versi kedua dan CBS Corporation. Syarikat ini ditubuhkan 3 Mei 1971.

Viacom, Inc.
Jenis/bentuk sahPerniagaan, syarikat penerbitan Sunting ini di Wikidata
IndustriMedia
PendahuluCBS Films, Inc.
Ditubuhkan3 Mei 1971[1]
PengasasRalph Baruch
Sumner Redstone Sunting ini di Wikidata
Dibubarkan2005
NasibDipisah menjadi:
Viacom
CBS
PenggantiCBS Corporation
Ibu pejabatNew York, New York, Amerika Syarikat
KeluaranCBS, UPN, CBS Radio dsb.
Jumlah aset38,350 (2006)
PemilikCBS Sunting ini di Wikidata
Syarikat indukCBS
National Amusements Sunting ini di Wikidata
Anak syarikatMTV
Nickelodeon
VH1
Paramount Pictures
Tapak webwww.viacom.com Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah

Setelah berganti nama dari CBS Films, Inc., Viacom membelikan saham Sonderling Broadcasting, sehingga memperoleh stesyen radio di New York City, Amerika Syarikat]], Washington, D.C., Houston dan San Francisco serta Albany, New York.

Berikutnya, Viacom menambah stesyen televisyen WVIT dan radio WOL. Pada tahun 1985, Viacom memperoleh Warner-Amex Satellite Entertainment dan menggantinya dengan nama MTV Networks. Begitu saham WASEC dibeli, Viacom mendapatkan MTV dan Nickelodeon, serta Showtime dan The Movie Channel.

Mula tahun 1986, Viacom dipegang oleh National Amusements. Pada tahun 1990, ada rencana untuk membelikan saham Paramount Communications, yang memegang Paramount Pictures, yang membelikan saham Blockbuster Video. Rencana ini tuntas pada tahun 1995.

Sejak tahun 1996, Viacom membuka cabang di Burbank, California. Mula tahun 1999, Viacom memperoleh CBS, TNN (kini Spike TV), dan Country Music Television (CMT), dantahun 2001, memperoleh Black Entertainment Television (BET).

Pada tahun 2005, terjadi perpecahan antara Viacom dengan CBS. Setelah berhentinya Mel Karmazin, Sumner Redstone merencanakan akan memecah CBS dengan MTV Networks. Dengan mendirikan CBS Corporation, maka tuntas sudah riwayat Viacom versi pertama. Viacom versi kedua mula beroperasi pada tahun 2005.

Aset

Bertahan

Dipecah

Kerjasama

Pesaing

Lihat juga

Nota kaki