Sejarah Perancis: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '===Sejarah awal Perancis=== Semapadan Perancis moden lebih kurang sama seperti sempadan Gaul purba yang pernah diduduki oleh orang Gaul Celtic. Gaul ditakl…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
==='''Sejarah awal Perancis===''' bermula sejak era prasejarah.
Semapadan Perancis moden lebih kurang sama seperti sempadan [[Gaul]] purba yang pernah diduduki oleh orang Gaul Celtic. Gaul ditakluki oleh [[Republik Rom|Rom]] di bawah [[Julius Caesar]] pada [[abad pertama SM]], maka orang Gaul mula bertutur dalam bahasa orang Rom ([[bahasa Latin]], yang berevolusi menjadi [[bahasa Perancis]]) serta juga budaya Rom. [[Agama Kristian]] mual bertapak pada [[abad ke-2 ]]dan [[Abad ke-3|ke-3]] Masihi, lalu kuat bertapak pada [[abad ke-4]] dan [[abad ke-5|ke-5]] sehingga St. Jerome pernah mencatat bahawa Gaul satu-satunya kawasan yang "bebas daripada ke[[kafir]]an".
 
== Sejarah awal Perancis ==
Pada abad ke-4 M, sempadan timur Gaul sepanjang [[Sungai Rhine]] dicerobohi puak-puak [[Jerman]], terutamanya [[orang Frank]], iaitu punca terhasilnya nama kuno "Francie". nama zaman sekarang "France" berasal daripada nama kawasan [[feudal]] Raja-Raja [[Capet]] di Perancis sekitar [[Paris]]. Orang Frank merupakan puak pertama antara penakluk Jermanik di Eropah setelah terjatuhnya [[Empayar Rom]] untuk memeluk mazhab [[Katolik]] dan bukan [[Arianisme]] (namun [[Raja Clovis]] memeluknya pada tahun [[498]]); maka Perancis digelar "Saudari Tertua Gereja" (''La Fille Ainée de l'Eglise''), maka orang Perancis menerimanya sebagai justifikasi bagi menggelar diri mereka sebagai "Kerajaan Perancis Paling Beragama Kristian".
Semapadan Perancis moden lebih kurang sama seperti sempadan [[Gaul]] purba yang pernah diduduki oleh orang Gaul Celtic. Gaul ditakluki oleh [[Republik Rom|Rom]] di bawah [[Julius Caesar]] pada [[abad ke-1 SM|abad pertama SM]], maka orang Gaul mula bertutur dalam bahasa orang Rom ([[bahasa Latin]], yang berevolusi menjadi [[bahasa Perancis]]) serta juga budaya Rom. [[Agama Kristian]] mual bertapak pada [[abad ke-2 ]] dan [[Abadabad ke-3|ke-3]] Masihi, lalu kuat bertapak pada [[abad ke-4]] dan [[abad ke-5|ke-5]] sehingga St. Jerome pernah mencatat bahawa Gaul satu-satunya kawasan yang "bebas daripada ke[[kafir]]an".
 
Pada abad ke-4 M, sempadan timur Gaul sepanjang [[Sungai Rhine]] dicerobohi puak-puak [[Jerman]], terutamanya [[orang Frank]], iaitu punca terhasilnya nama kuno "Francie". nama zaman sekarang "France" berasal daripada nama kawasan [[feudalisme|feudal]] Raja-Raja [[Capet]] di Perancis sekitar [[Paris]]. Orang Frank merupakan puak pertama antara penakluk Jermanik di Eropah setelah terjatuhnya [[Empayar Rom]] untuk memeluk mazhab [[Katolik]] dan bukan [[Arianisme]] (namun [[Raja Clovis]] memeluknya pada tahun [[498]]); maka Perancis digelar "Saudari Tertua Gereja" (''La Fille Ainée de l'Eglise''), maka orang Perancis menerimanya sebagai justifikasi bagi menggelar diri mereka sebagai "Kerajaan Perancis Paling Beragama Kristian".
 
Kewujudan perancis sebagai entiti berasingan bermula dengan [[Perjanjian Verdun]] (tahun [[843]]), dengan pembahagian Empayar [[Carolignian]] [[Charlemagne]] menjadi Francia Timur, Francia Tengah dan Francia Barat. Francia Barat hampir sama keluasannya dengan wilayah Perancis zaman kini, dan menjadi pelopor kepada Perancis moden dan juga negeri Perancis pertama.
 
Raja-raja Carolingian memerintah Perancis sehingga tahun [[987]], apabila [[Hugh Capet]], Duke Perancis dan Count of Paris, dinobatkan sebagai Raja Perancis. Keturunannya, iaitu Capetian Terus, [[Cabang Valois]] dan [[Cabang Bourbon]], secara progresifnya menyatukan negara melalui beberapa peperangan dan pewarisan dinastik. Kerajaan ini mencapai kemuncaknya ketika [[abad ke-17]] di bawah pemerintahan [[Louis XIV]]. Kewtika masa itu Perancis memiliki bilangan penduduk terbesar di Eropah (lihat [[Demographikdemografi Perancis]]) dan mempunyai pengaruh amat besar terhadap dasar kerajaan, ekonomi dan budaya Eropah. Sehinggalah berakhirnya era ini, Perancis memainkan peranan penting dalam [[Revolusi Amerika]] dengan memberi aset modal dan ketenteraan kepada pemberontak anti-British. Kemenangan Perancis yang amat penting terhadap Britain di [[Pertempuran Chesapeake]] disusuli [[Pengepungan Yorktown]] pada tahun [[1781]] menamatkan [[Perang Revolusi Amerika]] lalu membolehkan [[Amerika Syarikat]] mencapai kemerdekaan daripada British.
 
=== Penubuhan republik negara Perancis= ==
Perancis diketuai raja-raja sehingga [[Revolusi Perancis]] pada tahun [[1789]]. Raja [[Louis XVI]] dan ratu baginda, [[Marie Antoinette]], dihukum mati, bersama beribu-ribu warga Perancis yang lain. Setelah berlalunya serantai skim kerajaan yang singkat tempoh hayatnya, [[Napoleon Bonaparte]] mengambil alih pemerintahan Republik pada tahun [[1799]], menjadikan diri beliau Konsul Pertama, dan kemudiannya Maharaja [[Empayar Perancis Pertama]] ([[1804]]–[[1814]]). Melalui peperangan, tentera beliau menakluki kebanyakan tanah besar Eropah, serta ahli-ahli keluarga Bonaparte dilantik sebagai r aja-raja kerajaan baru.
 
Setelah kekalahan terakhir Napoleon pada tahun [[1815]] sewaktu [[Perang Waterloo]], pemerintahan beraja Perancis dipulihkan, namun dengan batasan perlembagaan baru. Pada tahun [[1830]], pemberontakan sivil menubuhkan Kerajaan July berpelembagaan yang bertahan sehingga tahun [[1848]]. Republik Kedua yang juga singkat hayatnya tamat pada tahun [[1852]] apabila [[Louis-Napoléon Bonaparte]] mengisytiharkan Empayar Perancis Kedua. Louis-Napoléon diturunkan dari takhta setelah kalah dalam [[Perang Perancis-PrussiaPrusia]] pada tahun [[1870]] dan rejimnya digantikan oleh Republik Ketiga.
 
Perancis mempunyai milikan penjajahan dalam pelbagai bentuk, sejak awal abad ke-17 sehingga 1960-an. Pada abad ke-19 dan ke-20, empayar jajahannya di seluruh dunia merupakan yang kedua terbesar selepas [[Empayar British]]. Pada zaman kemuncaknya, antara tahun 1919 dan 1939, empayar jajahan Perancis kedua mencapai tanah seluas 12,347,000 kilometer persegi. Termasuk Perancis metropolitan, jumlah keluasan wilayah di bawah kedaulatan Perancis mencapai 12,898,000 kilometer persegi pada 1920-an dan 1930-an, iaitu 8.6% daripada jumlah tanah di Bumi.
Baris 22 ⟶ 24:
 
Kebelakangan ini, pendamaian dan kerjasana Perancis dengan [[Jerman]] terbukti penting kepada persepaduan politik dan ekonomi untuk evolusi [[Kesatuan Eropah]], termasuk pengenalan matawang [[euro]] pada bulan Januari 1999. Perancis telah menerajui negara-negara ahlu Kesatuan Eropah yang hendah memperoleh faedah daripada kekuatan kesatuan kewangan ini untuk mencipta sistem politik, pertahanan dan keselamatan Kesatuan Eropah yang lebih bersatu dan berkebolehan. Namun, para pengundi Perancis tidak merestui ratifikasi [[Perjanjian Perlembagaan Eropah]] pada Mei 2005.
 
{{Europe topic|Sejarah}}
 
[[Kategori:Sejarah Perancis| ]]
{{Link FA|he}}
[[ar:تاريخ فرنسا]]
[[be:Гісторыя Францыі]]
[[be-x-old:Гісторыя Францыі]]
[[bg:История на Франция]]
[[ca:Història de França]]
[[cs:Dějiny Francie]]
[[cy:Hanes Ffrainc]]
[[da:Frankrigs historie]]
[[de:Geschichte Frankreichs]]
[[el:Γαλλική Ιστορία]]
[[en:History of France]]
[[es:Historia de Francia]]
[[eo:Historio de Francio]]
[[eu:Frantziako historia]]
[[fa:تاریخ فرانسه]]
[[fr:Histoire de France]]
[[gl:Historia de Francia]]
[[ko:프랑스의 역사]]
[[hr:Povijest Francuske]]
[[io:Historio di Francia]]
[[it:Storia della Francia]]
[[he:היסטוריה של צרפת]]
[[lv:Francijas vēsture]]
[[lt:Prancūzijos istorija]]
[[hu:Franciaország történelme]]
[[nl:Geschiedenis van Frankrijk]]
[[ja:フランスの歴史]]
[[no:Frankrikes historie]]
[[nn:Fransk historie]]
[[pl:Historia Francji]]
[[pt:História da França]]
[[ro:Istoria Franţei]]
[[ru:История Франции]]
[[sl:Zgodovina Francije]]
[[sr:Историја Француске]]
[[fi:Ranskan historia]]
[[sv:Frankrikes historia]]
[[th:ประวัติศาสตร์ฝรั่งเศส]]
[[uk:Історія Франції]]
[[vec:Storia deła Fransa]]
[[zh:法國歷史]]