Ulul Azmi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ibnuyassir (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Islam}} Ulul Azmi adalah sebuah gelaran yang diberikan kepada para rasul yang memiliki kedudukan tinggi/ istimewa kerana ketabahan dan kesabaran yang luar b…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Islam}}
'''Ulul Azmi''' adalah sebuah gelaran yang diberikan kepada para [[nabi|rasul]] yang memiliki kedudukan tinggi/ istimewa kerana ketabahan dan kesabaran yang luar biasa, dalam menyebarkan agama [[Islam]].
 
Ulul Azmi adalah sebuah gelaran yang diberikan kepada para rasul yang memiliki kedudukan tinggi/ istimewa kerana ketabahan dan kesabaran yang luar biasa, dalam menyebarkan agama.
 
Di antara 25 rasul, terdapat 5 orang rasul yang mendapatkan gelaran Ulul Azmi. Ulul Azmi adalah gelaran yang diberikan kepada rasul Allah yang memiliki ketabahan yang luar biasa dalam menyampaikan risalahnya.
Baris 13 ⟶ 12:
# [[Nabi Muhammad s.a.w.]]
 
== Dalil Al al-Quran tentang Ulul Azmi==
Firman Allah S.W.T: Maksudnya:
{{Cquote|"(Jika demikian akibat orang-orang kafir yang menentangmu wahai Muhammad) maka bersabarlah engkau sebagaimana sabarnya Rasul-rasul '''"Ulul Azmi"''' (yang mempunyai keazaman dan ketabahan hati) dari kalangan Rasul-rasul (yang terdahulu daripadamu); dan janganlah engkau meminta disegerakan azab untuk mereka (yang menentangmu itu). Sesungguhnya keadaan mereka semasa melihat azab yang dijanjikan kepada mereka, merasai seolah-olah mereka tidak tinggal (di dunia) melainkan sekadar satu saat sahaja dari siang hari. (Penerangan yang demikian) cukuplah menjadi pengajaran (bagi orang-orang yang mahu insaf). Maka (ingatlah) tidak dibinasakan melainkan kaum yang fasik (derhaka)." ([[Surah Al-Ahqaaf]] : Ayat 35)<ref>http://quran.al-islam.com/Targama/DispTargam.asp?nType=1&nSeg=0&l=mal&nSora=46&nAya=35&t=mal</ref> }}
Baris 28 ⟶ 27:
# Memiliki keazaman yang tinggi semasa berdakwah
 
== Lihat Jugajuga ==
# [[Nabi]]
 
Baris 37 ⟶ 36:
{{reflist}}
 
[[Kategori:IslamNabi]]
 
[[id:Ulul Azmi]]