Sejarah United Kingdom: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'England dan Scotland telah mempunyai kerajaan sendiri sejak abad ke-9. Kerajaan England menguasai Wales pada 1284 dengan Statut Ruddlan. England da…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
'''Sejarah United Kingdom''' sebagai negara berdaulat bermula pada 1 Mei 1707.
 
[[England]] dan [[Scotland]] telah mempunyai kerajaan sendiri sejak abad ke-9. Kerajaan England menguasai [[Wales]] pada 1284 dengan Statut Ruddlan. England dan Scotland telah bersetuju disatukan di bawah Akta-akta Kesatuan [[1707]]. Penyatuan ini menubuhkan Kerajaan Great Britain. Great Britain pula disatukan dengan kerajaan Ireland di bawah Akta Kesatuan [[1800]] untuk membentuk Kerajaan Bersatu Great Britain dan Ireland (United Kingdom of Great Britain and Ireland). Bahagian selatan pulau Ireland diberikan kemerdekaan pada 1922 lalu menjadi [[Republik Ireland]]. [[Ireland Utara]] masih merupakan wilayah United Kingdom, yang bertukar nama menjadi ''United KIngdom of Great Britain and Northern Ireland''.
 
Baris 5 ⟶ 7:
Selepas [[Revolusi Perindustrian]] dan kekalahan [[Napoleon]] dari Perancis, Britain menjadi kuasa utama abad ke-19. Wilayah dan tanah jajahan Empayar British meliputi kira-kira stu pertiga keluasan dunia, dan merupakan tempat kediami lebih daripada satu pertiga jumlah penduduk dunia.
 
Selepas pemerintahan Ratu [[Victoria dari United Kingdom|Ratu Victoria]], Britain mula kehilangan kuasa dan pengaruh dalam perindustrian kepada [[Amerika Syarikat]] dan Empayar [[Jerman]]. Namun, Britain dan sekutu-sekutunya memenangi [[Perang Dunia Pertama]] dan berjaya meluaskan tanah jajahannya lagi. Britain, Amerika Syarikat, [[Kesatuan Soviet]] dan negara-negara [[Negara-negara Komanwel|Komanwel]] yang lain sekali lagi berjaya menewaskan Jerman dan [[Itali]] dalam [[Perang Dunia Kedua]]. Britain mengalami kemusnahan, kerugian yang teruk akibat perang ini. Kuasa dan pengaruhnya di dunia mula berkurang.
 
Pengaruh British yang semakin berkurangan dibuktikan dalam Krisis [[Terusan Suez|Suez]] 1956, apabila pihak Britain dan [[Perancis]] gagal menghalang Presiden [[Mesir]], [[Gamal Abdel Nasser]] daripada memiliknegarakan [[Terusan Suez]]. Ekonomi dan perindustrian lemah menjadi unggul keadaan Britain selepas peperangan. Namun, di bawah kepimpinan [[Margaret Thatcher]], ekonomi Britain berjaya dipulihkan. Arus perkembagan ini diteruskan selepas [[Tony Blair]] menjadi Perdana Menteri. United Kingdom telah menyertai [[Kesatuan Eropah]] pada tahun 1973.
 
{{Europe topic|Sejarah}}
 
[[Kategori:Sejarah United Kingdom| ]]
 
{{Link FA|eo}}
[[ar:تاريخ المملكة المتحدة]]
[[bg:История на Обединеното кралство]]
[[ca:Història del Regne Unit de la Gran Bretanya i Irlanda del Nord]]
[[cs:Dějiny Spojeného království]]
[[cy:Hanes y Deyrnas Unedig]]
[[de:Geschichte des Vereinigten Königreiches]]
[[en:History of the United Kingdom]]
[[es:Historia del Reino Unido]]
[[eo:Historio de Unuiĝinta Reĝlando]]
[[eu:Erresuma Batuko historia]]
[[fr:Histoire du Royaume-Uni]]
[[gl:Historia do Reino Unido]]
[[ko:영국의 역사]]
[[hr:Povijest Ujedinjenog Kraljevstva]]
[[it:Storia del Regno Unito]]
[[he:היסטוריה של הממלכה המאוחדת]]
[[la:Historia Britanniae et Hiberniae]]
[[nl:Geschiedenis van het Verenigd Koninkrijk]]
[[ja:イギリスの歴史]]
[[no:Storbritannias historie]]
[[pt:História do Reino Unido]]
[[ru:История Великобритании]]
[[sq:Historia e Britanisë së Madhe]]
[[simple:History of the United Kingdom]]
[[sk:Dejiny Spojeného kráľovstva]]
[[sl:Zgodovina Velike Britanije]]
[[sv:Storbritanniens historia]]
[[th:ประวัติศาสตร์ของหมู่เกาะอังกฤษ]]
[[tr:Birleşik Krallık tarihi]]
[[yi:היסטאריע פונעם פאראייניגטן קעניגרייך]]
[[zh:聯合王國歷史]]