Bandar Baru Bangi: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Apam~mswiki (bincang | sumb.)
k kenapa "bolehlah dikatakan"? harus beri maklumat yang tepat
Apam~mswiki (bincang | sumb.)
k pembetulan dan padam maklumat tidak penting
Baris 1:
'''Bandar Baru Bangi''' adalah salah satu daripada 3 bandar terancang negeri [[Selangor]] selain Shah Alam dan Petaling Jaya di bawah projek PKNS (Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor). Pembangunan serentak 3 wilayah ini bermula sekitar tahun 1973 atas arahan Tun Abdul Razak, Perdana Menteri pada masa itu, untuk mengubah perspektif masyarakat, dan ekonomi Malaysia daripada Pertanian kepada Industri. Dengan itu, Ladang-ladang kelapa sawit dalam daerah Hulu Langat ini dipilih sebagai kawasan penempatan baru.
 
Dalam pada itu, sebuah universiti telah juga berada di dalam rancangan untuk membentuk suatu institusi yang mendokong cita-cita anddan aspirasi masyarakat Melayu, dan mengukuhkan Bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan. Universiti ini dijangka akan mengeluarkan graduan-graduan bertaraf dunia daripada pendidikan berteraskan Bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar selain menjadi pemangkin kepada pembangunan setempat - Bandar Baru Bangi. Sebagai sebuah [[universiti]], tentulah memerlukan kawasan taman perumahan dan perbadaran yang serba lengkap. Pekan [[Bangi Lama]] agak jauh dan tidak lengkap. Sementara bandar [[Kajang]] agak lengkap tetapi agak jauh dari UKM iaitu 8 kilometer menyusuri jalan-jalan kecil Sungai Tangkas ketika itu.
 
Oleh itu [[Jabatan Perancangan Bandar]] memutuskan untuk mengekalkan nama '''Bangi''' sebagai Bandar Baru Bangi dengan susun atur yang lebih terancang, jitu dan mempuyai identiti sendiri,dan imej tersendiri, sesuai dengan kedudukan UKM sebagai sebuah [[universiti]] [[kebangsaan]] yang berwibawa dan ulungterulung.
 
== Lokasi ==