Perbezaan antara semakan "Cao Cao"

5 bait ditambah ,  14 tahun lalu
tiada ringkasan suntingan
 
Dia dilahirkan di kota Qiao (sekarang di wilayah propinsi [[Anhui]]). Kerjaya politiknya bermula apabila dia turut mematahkan [[Pemberontakan Serban Kuning]] yang mengancam kuasa [[Dinasti Han]] di akhir tempoh pemerintahan dinasti tersebut. Setelah berhasil mematahkan pemberontakan tersebut, dia diberikan jabatan dan kemudian mengambil kesempatan tersebut untuk menguasai Prefektur Qingzhou. Ia kemudian memperkukuhkan kedudukannya dengan memujuk bekas anggota pemberontak Serban Kuning untuk bergabung dengan tentera pribadinya.
 
Pada tahun 196, ia menerima dan memberikan perlindungan kepada [[KaisarRaja Han Xiandi]] yang pada saat itu mendapat ancaman. Namun kemudian malah menyanderamenggantikan kaisarRaja Han Xiandi dan mengambil kesempatan ini untuk mengalahkan beberapa panglima perang di sekitar wilayah Xuchang yang merupakan pusat kekuatannya.
 
Kemenangan terbesarnya adalah dalam [[Perang Guandu]] untuk menaklukkan [[Yuan Shao]] yang pada saat itu merupakan palglima perang terbesar di wilayah utara [[China|Cina]]. Setelah penaklukan itu, ia dilantik secara rasmi sebagai perdana menteri dan berhasil menyatukan Cina utara.
Setelah mendapat kedudukan sebagai perdana menteri, Cao Cao kemudian menyusun kekuatan untuk menakluk Cina selatan yang waktu itu dikuasai oleh [[Liu Bei]] dan [[Sun Quan]]. [[Perang Chibi]] adalah perang di antara Cao Cao melawan gabungan Liu Bei dan Sun Quan. Bagaimanapun Cao Cao menerima kekalahan dalam peperangan terkenal sepanjang sejarah Cina ini.
 
Ia mengelarkan dirinya sebagai Raja Wei. Sepeninggalnya, anaknya [[Cao Pi]] kemudian memaklumatkan diri sebagai KaisarRaja Wei dan sekaligus menubuhkan negara [[Cao Wei]]. Kemudiannya, Cao Cao diangkat pangkatnya menjadi KaisarRaja Wei Wudi.
 
[[Kategori:Kelahiran 155]]
245,304

suntingan