Geografi Mexico: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Topografi Mexico terdiri dari beberapa banjaran pergunungan, di antaranya Sierra Madre Occidental di sebelah barat, Sierra Madre Oriental di timur,…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kembangkan
Baris 1:
[[Fail:Mexico topo.jpg|thumb|Peta topografi Mexico]]
Topografi [[Mexico]] terdiri dari beberapa banjaran [[pergunungan]], di antaranya [[Sierra Madre Occidental]] di sebelah barat, [[Sierra Madre Oriental]] di timur, [[Cordillera Neovolcánica]] di tengah, dan [[Sierra Madre del Sur]] di selatan; [[dataran rendah]] kebanyakan sepanjang pesisir dan di [[Semenanjung Yucatan]]. Pedalaman negeri ber[[platopenara]] tinggi. Aktiviti [[seismikseismos]] secara relatifnya adalah tinggi.
 
Hanya sedikit [[sungai]] yang boleh dilayari. Kebanyakan sungai adalah pendek dan mengalir dari jajaran pegunungan ke pesisir pantai.
 
[[Iklim]] Mexico adalah berpelbagai. Sebahagian besar negeri memiliki dua musim: hujan (Jun-September) dan panas (Oktober-April). Pada umumnya [[curahan hujan]] rendah di pedalaman dan utara. Manakala curahan hujan adalah tinggi di pesisir timur, di selatan, dan di Semenanjung Yucatan.
 
[[Kategori:Geografi Mexico| ]]
 
[[br:Douaroniezh Mec'hiko]]
[[ca:Geografia física de Mèxic]]
[[da:Mexicos geografi]]
[[en:Geography of Mexico]]
[[es:Geografía de México]]
[[eu:Mexikoko geografia]]
[[fr:Géographie du Mexique]]
[[hr:Zemljopis Meksika]]
[[nl:Geografie van Mexico]]
[[no:Mexicos geografi]]
[[pt:Geografia do México]]
[[ru:География Мексики]]
[[sr:Географија Мексика]]