Sejarah Hong Kong: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Md. Farhan (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan 'Hong Kong telah mula diduduki sejak Zaman Neolitik. Ia mula menjadi perhatian dunia pada kurun ke-19. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 18…'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
[[Hong Kong]] telah mula diduduki sejak Zaman Neolitik. Ia mula menjadi perhatian dunia pada kurun ke-19. British telah menduduki Hong Kong semasa Perang Chandu 1841, tetapi dikembalikan kepada China pada tahun berikutnya dibawahdi bawah Persetiaan Nanking. Sebahagian dari kawasan bersebelahan Semenanjung Kowloon (Selatanselatan Boundary Street) anddan Pulau Stonecutters diserahkan kepada Britain pada tahun 1860 dibawahdi bawah Konvensyen Peking selepas tamatnya Perang Chandu Kedua. Beberapa kawasan bersebelahan tangyang kini dikenali sebagai New Territories (Termasuklahtermasuklah New Kowloon dan Pulau Lantau) telah dipajakkan kepada Britain untuk tempoh 99 tahun dari 1 Julai 1898 hingga 30 Jun 1997.
 
Merujuk kepada perjanjian yang telah ditandatangani di antara [[Republik Rakyat China]] (RRC) dengan [[United Kingdom]] (UK) pada 19 Disember [[1984]], [[Pengisytiharan Bersama SinoChina-British]] yang mana keseluruhan Wilayah Hong Kong yang berada dibawahdi bawah Pemerintahan Kolonial British akan menjadi Wilayah[[Kawasan Pentadbiran Khas Republik Rakyat China]] pada 1 Julai 1997.
 
Di dalam Pengisytiharan Bersama, pihak RRC berjanji bahawa dibawahdi bawah dasar "Satu Negara, Dua Sistem" yang dicadangkan oleh Mendiangmendiang Deng Xiaoping, sistem ekonomi sosialis di China tidak akan diamalkan di Hong Kong dan Sistemsistem Kapitaliskapitalis yang diamalkan sebelumnya di HongkongHong Kong dan cara hidup tidak akan berubah untuk tempoh 50 tahun (2047). Hong Kong juga berpeluang untuk memperolehi autonomi sepenuhnya di dalam semua perkara kecuali hal ehwal luar dan pertahanan.
 
{{Asia topic|Sejarah}}
 
[[Kategori:Sejarah Hong Kong| ]]
 
[[de:Geschichte Hongkongs]]
[[en:History of Hong Kong]]
[[es:Historia de Hong Kong]]
[[fr:Histoire de Hong Kong]]
[[gl:Historia urbana de Hong Kong]]
[[ja:香港の歴史]]
[[ko: 홍콩의 역사]]
[[vi:Lịch sử Hồng Kông]]
[[zh-yue:香港史]]
[[zh:香港歷史]]