Sistem liga: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Baris 1:
*#REDIRECT: [[Sistem liga bola sepak Itali|Liga Itali]]
'''Liga bola sepak''' ialah himpunan beberapa kelab atau pasukan [[bola sepak]] dalam sesuatu kumpulan dalam sesebuah negara akan membentuk sebuah liga bola sepak.
 
Dalam setiap musim pertandingan, setiap kelab atau pasukan akan melawan semua kelab lain dalam sesuatu liga tersebut. Ia dipanggil sebagai satu pusingan atau pusingan 1. Secara dasarnya, kebanyakan liga di [[dunia]] mempunyai dua pusingan atau setiap kelab akan menentang lawannya dalam liga yang sama sebanyak dua kali. Sekali di tempat sendiri mereka (''home'') dan sekali lagi di tempat lawannya (''away''). Ada juga liga yang mempunyai 3 pusingan seperti Liga S (Singapura) dan 4 pusingan seperti Liga Perdana Scotland.
 
Liga tersebut juga mempunyai tahap-tahapnya yang tersendiri dengan nama-nama yang berbeza-beza. Sebagai contoh di [[Malaysia]], Liga Super merupakan liga tahap tertinggi diikuti dengan Liga Perdana (tahap dua), Liga FAM (tahap tiga). Manakala dalam Liga Inggeris, ''Premier League'' (tahap satu), ''The Championship'' (tahap dua), Liga 1 (tahap tiga) dan Liga 2 (tahap empat)
 
== Liga bola sepak negara Asia ==
* [[Liga Arab Saudi]]
* [[Liga Malaysia]]
* [[Liga Jepun]]
* [[Liga Australia]]
 
== Liga bola sepak negara Eropah ==
* [[Liga Inggeris]]
* [[Sistem liga bola sepak Itali|Liga Itali]]
* [[Liga Jerman]]
* [[Liga Perancis]]
* [[Liga Sepanyol]]
 
[[Kategori:Liga sukan]]
 
[[de:Ligasystem]]
[[en:League system]]
[[he:מבנה ליגות ספורט]]