Surah Al-Ahqaaf: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Ibnuyassir (bincang | sumb.)
Mencipta laman baru dengan kandungan '{{Islam}} '''Surah Al-Ahqaf''' '''(سورة الأحقاف)''' adalah surah ke-46 dalam al-Quran. Surah ini tergolong surah Makkiyah yang terdiri atas 35 …'
 
Aurora (bincang | sumb.)
kemas
Baris 1:
{{Islam}}
'''Surah Al-Ahqaf''' '''({{lang-ar|سورة الأحقاف}})''' adalah surah ke-46 dalam [[al-Quran]]. Surah ini tergolong surah [[Makkiyah]] yang terdiri atas 35 ayat. Dinamakan al-Ahqaf yang bererti Bukit-Bukit Pasir diambil dari kata al-Ahqaf yang terdapat pada ayat 21 surah ini. Dalam ayat tersebut dan ayat-ayat sesudahnya diterangkan bahwa Nabi Hud telah menyampaikan risalahnya kepada kaumnya di al-Ahqaf yang sekarang dikenal dengan ar-Rab'ul Khali, tetapi kaumnya tetap ingkar sekalipun mereka telah diberi peringatan pula oleh rasul-rasul yang sebelumnya. Hingga akhirnya Allah menghancurkan mereka dengan tiupan angin kencang. Hal ini adalah sebagai isyarat dari Allah kepada kaum musyrikin Quraisy bahawa mereka akan dihancurkan bila mereka tidak mengindahkan seruan Rasul.
 
== Isi Kandungankandungan ==
'''Surah Al-Ahqaf''' '''(سورة الأحقاف)''' adalah surah ke-46 dalam al-Quran. Surah ini tergolong surah [[Makkiyah]] yang terdiri atas 35 ayat. Dinamakan al-Ahqaf yang bererti Bukit-Bukit Pasir diambil dari kata al-Ahqaf yang terdapat pada ayat 21 surah ini. Dalam ayat tersebut dan ayat-ayat sesudahnya diterangkan bahwa Nabi Hud telah menyampaikan risalahnya kepada kaumnya di al-Ahqaf yang sekarang dikenal dengan ar-Rab'ul Khali, tetapi kaumnya tetap ingkar sekalipun mereka telah diberi peringatan pula oleh rasul-rasul yang sebelumnya. Hingga akhirnya Allah menghancurkan mereka dengan tiupan angin kencang. Hal ini adalah sebagai isyarat dari Allah kepada kaum musyrikin Quraisy bahawa mereka akan dihancurkan bila mereka tidak mengindahkan seruan Rasul.
 
==Isi Kandungan==
 
===Keimanan===
Baris 22 ⟶ 21:
{{Surah Quran}}
{{Surah|46|[[Surah Al-Jatsiyah]]|[[Surah Muhammad]]}}
 
[[ar:سورة الأحقاف]]
[[en:Al-Ahqaf]]
[[fa:احقاف]]
[[hi:अल-अहकाफ]]
[[ku:Ehqaf]]
[[ml:അഹ്ഖാഫ്]]
[[mzn:احقاف]]
[[nl:Soera De Zandduinen]]
[[pt:Al-Ahqaf]]
[[sv:Al-Ahqaf]]
[[ur:الاحقاف]]