BATF: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
PM Poon (bincang | sumb.)
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
'''BureauBATF'' ofialah Alcoholsingkatan [[bahasa Inggeris]] untuk "Biro Alkohol, TobaccoTembakau, andSenjata FirearmsApi dan Letupan" (''' atau Bureau of Alcohol, Tobacco, Firearms and Explosives''). atauDitubuhkan lebihpada dikenalitahun dengan singkatan ATF ialah sebuah badan penguatkuasaan dan kawalan1972 di bawah [[Jabatan Kehakiman ASAmerika Syarikat]]., Biroia inimerupakan yang ditubuhkan pada 1972 berperanan sebagaisebuah badan penguatkuasa undang-undang persekutuan dan regulasi yang berkaitan dengan [[alkohol]], [[tembakau]], [[senjata]], [[letupan]] dan jenayah ''arson''. Biro ini bekerja rapat dengan agensi-agensi persekutuan, negeri dan tempatan yang lain untuk membenteras sebarang jenayah yang melibatkanberkenaan dengan [[alkohol]], [[tembakau]], [[senjata api]], [[letupan]] dan jenayahperbuatan ''arson''.membakar Namundengan ATF telah wujud sejak Revolusi Amerika lagisengaja.
 
IbupejabatIbu pejabat ATF terletak di [[Washington]], walaupun kebanyakan stafnyakakitangannya serta operasinya adalah tersebar diseluruh AS[[Amerika Syarikat]], termasuk juga di beberapa negara di seberang laut. ATF terkenal dengan [[makmal|makmalnya]] yang dikhaskan untuk penyiasatan pelbagai jenis jenayah dari pembuatan alkohol sehinggalah bahan letupan.
 
===OrganisasiPertubuhan===
==Sejarah==
Agensi ini telah ditubuhkan pada 1 Julai [[1972]] dan ia berasal dari salah satu unit di dalam Khidmat Hasil Dalam Negeri ''Internal Revenue Service''. Pada awal 1930an unit ini hanya terlibat dalam kawalan alkohol melalui ''Alcohol Tax Unit (ATU)''. Sewaktu era ini jenayah ''organized crime'' semakin menjadi-jadi di AS. Oleh itu senjata telah menjadi bahan kawalan di bawah Akta ''National Firearms Act 1934'', diikuti pula empat tahun kemudian dengan Akta ''Federal Firearms Act''. Pada [[1942]] tugas penguatkuasaan "Program Senjata" telah diserahkan kepada ATU. Manakala pada tahun [[1952]], kuasa pungutan cukai untuk senjata dan tembakau telah diberi kepada ATU. Pada 1968 dengan terlulusnya Akta ''Gun Control Act'', makmal ATU telah diberi kuasa untuk menyiasat jenayah yamg melibatkan senjata dan letupan.