Pengatur voltan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Voltage-Regulator-IEC-Symbol.svg|right|thumb|130px|[[Symbol elektronik]] untuk pelaras voltan]]
== Pelaras Voltan ==
 
'''VoltanPelaras pelarasvoltan''' adalah sesuatumerupakan pelaras elektrik dan iayang direka secara automatik untuk mengekalkan satu aras [[voltan]] yang malar. Pelaras voltan menggunakan mekanisme elektromekanik, atau komponen elektronik yang pasif atau aktif. Bergantung pada reka bentuk, ia mungkin sudah biasa mengawal lebih dari satu AC atau DC voltan.
 
Ia menggunakan satu mekanisme elektromekanik, atau komponen elektronik yang pasif atau aktif. Bergantung pada reka bentuk, ia mungkin sudah biasa mengawal lebih dari satu AC atau DC voltan.
 
Melalui pengecualian memirau pelaras(shunt regulators), pelaras voltan elektronik yang moden mampu beroperasi dengan membandingkan voltan output yang sebenar kepada beberapa sumber voltan tetap dalaman.Dengan pelbagai perbezaan ampilifier ia mampu mengawal pelaras voltan. Ini membentuk satu maklum balas negatif(negative feedback) servo gelung kawalan(servo control loop). Jika voltan output adalah terlalu rendah, unsur pelaras akan mengeluarkan satu voltan lebih tinggi.Bagi sesetengah pelaras jika voltan output adalah terlalu tinggi, unsur pelaras akan diperintah untuk mengeluarkan satu voltan lebih rendah; bagaimanapun,kebanyakan akan menghentikan dari mencari sumber semasa dan hanya bergantung pada elektrik yang mengalir semasa ia adalah dipandu untuk menarik voltan yang jatuh.Cara ini voltan output akan wujud secara kasar hingga berterusan. Gelung kawalan mesti direka bentuk dengan lebih berhati-hati bagi mengeluarkan sebenarnya antara kestabilan dan kelajuan tindak balas.
 
 
=== Pelaras elektromekanikal ===
Pelaras elektromekanik yang lama,biasanya pelaras voltan akan tercapai dengan mudah dengan berlingkar dawai sentuhan bagi mewujudkan satu elektromagnet. [[Medan magnet]] itu akan dihasilkan dari [[arus elekrikelektrik]] yang tertarik ke satu teras ferus( ferrous)bagi mengawal ia di bawah ketegangan spring atau tarikan graviti.
 
Pelaras elektromekanik yang lama,biasanya pelaras voltan akan tercapai dengan mudah dengan berlingkar dawai sentuhan bagi mewujudkan satu elektromagnet. Medan magnet itu akan dihasilkan dari arus elekrik yang tertarik ke satu teras ferus( ferrous)bagi mengawal ia di bawah ketegangan spring atau tarikan graviti.
 
Sebagaimana voltan meningkat, arus akan meningkat, supaya kekuatan medan magnet juga bertambah, ia akan menarik ke tangah teras dan membuka satu suis kuasa mekanikal.
Baris 22 ⟶ 18:
Pelaras digunakan untuk menjana (tetapi bukan alternators)dan juga sebagai pemutus penjana apabila ia tidak menghasilkan elektrik lagi, Oleh itu,untuk mencegah bateri daripada dinyahcaskan semula sebaik sahaja penjana akan diputuskan. Diod penerus(rectifier diode)dalam satu pengulang-alik(alternator) secara automatik menjalankan fungsi supaya satu geganti khusus tidak diperlukan; keketaraan pelaras ini direka.
 
Banyak rekaan moden kini menggunakan teknologi sifat pepejal ([[transistor]]) untuk menunjukkan fungsi sama bahawa siaran itu berfungsi dalam elektromekanik pelaras.
 
 
Baris 94 ⟶ 90:
=== Gabungan pelaras (hybrid) ===
Kebanyakan pembekal tenaga menggunakan lebih daripada satu kaedah pelaras dalam bersiri. Sebagai contoh, ''output'' daripada satu pelaras pensuisan boleh terus dilaraskan oleh satu pelaras lelurus. Pelaras pensuisan menerima satu julat luas ''input'' voltan dan dengan cekap menghasilkan voltan (agak bising) sedikit di pengakhiran ''output'' yang diingini. Ini diikuti oleh satu pelaras lelurus yang menghasilkan voltan dengan tepat seperti yang diingini dan menghapuskan hampir semua bunyi bising yang dihasilkan oleh pelaras pensuisan. Rekaan-rekaan lain boleh menggunakan satu pelaras SCR sebagai ''sebelum pelaras'', diikuti oleh satu lagi jenis pelaras. Satu cara terbaik untuk mencipta satu pembolehubah voltan, bekalan kuasa ''output'' tepat adalah menggabungkan satu multi tamparan transformer dengan ''post-regulator''.
 
==Lihat juga==
* [[Peralatan elektronik]]
 
[[de:Spannungsregler]]
[[en:Voltage regulator]]
[[es:Regulador de tensión]]
[[fr:Régulateur de tension]]
[[pl:Regulator napięcia]]
[[pt:Regulador de tensão]]