Pengatur voltan: Perbezaan antara semakan

Kandungan dihapus Kandungan ditambah
Tiada ringkasan suntingan
Tiada ringkasan suntingan
Baris 1:
[[Image:Voltage-Regulator-IEC-Symbol.svg|right|thumb|130px|[[Simbol elektronik]] untuk pelaras voltan]]
 
'''Pelaras voltan''' merupakan pelaras elektrik yang direka secara automatik untuk mengekalkan satu aras [[voltan]] yang malar. Pelaras voltan menggunakan mekanisme elektromekanik, atau komponen elektronik yang pasif atau aktif. Bergantung pada reka bentuk, ia mungkin sudah biasa mengawal lebih dari satu AC atau DC voltan.
 
Melalui pengecualian memirau pelaras(shunt regulators), pelaras voltan elektronik yang moden mampu beroperasi dengan membandingkan voltan output yang sebenar kepada beberapa sumber voltan tetap dalaman.Dengan pelbagai perbezaan ampilifier ia mampu mengawal pelaras voltan. Ini membentuk satu maklum balas negatif(negative feedback) servo gelung kawalan(servo control loop). Jika voltan output adalah terlalu rendah, unsur pelaras akan mengeluarkan satu voltan lebih tinggi.Bagi sesetengah pelaras jika voltan output adalah terlalu tinggi, unsur pelaras akan diperintah untuk mengeluarkan satu voltan lebih rendah; bagaimanapun,kebanyakan akan menghentikan dari mencari sumber semasa dan hanya bergantung pada elektrik yang mengalir semasa ia adalah dipandu untuk menarik voltan yang jatuh.Cara ini voltan output akan wujud secara kasar hingga berterusan. Gelung kawalan mesti direka bentuk dengan lebih berhati-hati bagi mengeluarkan sebenarnya antara kestabilan dan kelajuan tindak balas.
 
=== Pelaras elektromekanikal ===
Pelaras elektromekanik yang lama,biasanya pelaras voltan akan tercapai dengan mudah dengan berlingkar dawai sentuhan bagi mewujudkan satu elektromagnet. [[Medan magnet]] itu akan dihasilkan dari [[arus elektrik]] yang tertarik ke satu teras ferus( ferrous)bagi mengawal ia di bawah ketegangan spring atau tarikan graviti.